Raportova recenzija nedjeljom | Moon Knight: Marvel, Oscar Isaac i problemi sa identitetom

Moon Knight

Nakon nevjerovatnih i često emocionalnih podviga serija WandaVision i Loki, izgleda da je Marvel spreman dodatno pomaknuti superherojske granice sa serijom Moon Knight. Serijal od šest epizoda konačno donosi jednog od najnasilnijih – ali i najuvjerljivijih – heroja Marvel Comicsa na ekran, s Mohamedom Diabom i Synchronic dvojcem Justinom Bensonom i Aaronom Moorheadom koji oba režiraju epizode. Uz istraživanje unutarnjeg sukoba Marca/Stevena, serija sadrži intrigantan spoj horora, akcije/avanture i komedije s dozom nadnaravnog – što rezultira vrlo intrigantnim (i drugačijim) pristupom priči o porijeklu superheroja.

The Northman

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore

Morbius

The Adam Project

The Batman

Moon Knight prati ljubaznog Stevena Granta (Oscar Isaac), blagajnika u muzejskoj suvenirnici koji počinje patiti od nesvjestica, epizoda amnezije i bljeskova tajanstvenih sjećanja koja nisu njegova. Kako se ti napadi intenziviraju, otkriva da ima poremećaj disocijativnog identiteta i dijeli tijelo s bivšim američkim marincem i plaćenikom Marcom Spectorom - koji je trenutni avatar Khonshua (F. Murray Abraham), egipatskog boga mjeseca i osvete. Uskoro se Steven katapultira u pustolovinu s Marcom, Khonshuom, arheologinjom Laylom El-Faouly (May Calamawy) i krilatim skarabejem, u smrtonosnoj utrci s vremenom kako bi zaustavio dr. Arthura Harrowa (Ethan Hawke) i njegove moćne sljedbenike.

Neke od najsnažnijih Marvelsovih priča leže u emotivnom istraživanju identiteta i traume, nijedna više od WandaVision, s Jacom Schaefferom koji se bavi Wandinim krhkim mentalnim zdravljem i nestabilnim identitetom kroz misterije Westviewa. Dok se središnja zagonetka razotkriva kroz postavku sitcoma, ovdje imamo još jednu unutarnju borbu postavljenu na još fantastičniju pozadinu, koja uključuje moćne egipatske bogove i drevnu mitologiju, mračnu i tajanstvenu nadnaravnu magiju, vjerske kultove i lov na grobnice. Studio je zaista otvorio vrata nečemu potpuno novom, spajajući intimno pripovijedanje s fantastičnim elementima za svjetsku avanturu s pravom vibrom Indiane Jonesa. Baš kao što je Doctor Strange utro put magičnijem i mističnijem u MCU-u, Moon Knight zasigurno postavlja scenu za mračniju, nadnaravnu stranu svemira – potencijalno zasađujući sjeme za Ponoćne sinove – posebno s Crnim vitezom iz Eternalsa i Bladeom koji čeka sa strane. Međutim, ovo nije baš ono što obožavatelji stripova o brutalnim osvetnicima znaju i vole – zahvaljujući brojnim praktičnim rezovima i montažama zbog Stevenovih zamračenja, sekvence nasilja i tučnjave izgledaju prilično ublažene kako bi se uklopile s ostatkom Disney+ MCU sadržaja.

Dok su pustolovine po svijetu ugodna potraga, najzanimljivije je to sporo sastavljanje središnje slagalice. Steven/Marc je nevjerojatno intrigantan lik sa uvjerljivom dinamikom i postavom – postoji prava dihotomija između dva identiteta, zajedno s glasom u stilu Venoma u njegovoj glavi, zahvaljujući Khonshuu. Razotkrivajući se kroz Stevenovu perspektivu, gledatelj je gurnut izravno u ovaj ludi novi svijet uz njega - doživljavajući ga baš kao što ga i on doživljava. Prijevodom osobnosti koje se bore za kontrolu – kao dijelom poremećaja disocijativnog identiteta Moon Knighta – se postupa osjetljivo, omogućujući publici izravan i empatičan pogled. Scenaristi su također pametno zapaprili u mračnom humoru vraćajući se na serijal Warrena Ellisa i Declana Shalveyja iz 2014., dok je mračni i zamišljeni osvetnik Marc briljantno suprotstavljen komičnim i često simpatičnim Englezom Stevenom – koji je prilično beskorisan kada su u pitanju sekvence borbe prsa u prsa!

S nepouzdanim pripovjedačem na čelu, fascinantno pitanje šta je stvarno, a šta nije (zajedno s poticajnim motivacijama) stalno se postavlja. Iako ovo zasigurno označava intrigantan smjer za Marvel, nemoguće je ne spoemnuti da je Noah Hawley to već obradio u podcijenjenoj FX seriji Legion, koja - s vremena na vrijeme - kreativno nadmašuje sličnu naraciju.

Nakon uloga u blockbusterima Ratovi zvijezda i X-Men, Isaac je uistinu pronašao svoj veliki franšizni poziv u Moon Knightu uz iznimnu izvedbu koja mu konačno daje priliku da se udubi u svoj pravi raspon. Iako njegov britanski naglasak zna parati uši, teško je ne zaljubiti se u ljupko slatkog Stevena Granta. Iako je njihova dinamika i konačno tvrdoglavo prihvatanje trenutnih okolnosti svakako zabavno, postupno otkrivanje Marcove i Khonshuove historije i odnosa fascinira. Kontrola, moć i ono što ste spremni žrtvovati ovdje su uvjerljiviji ulozi.

Stevena vodi arheologinja i avanturistica Layla El-Faouly, koju glumi briljantna May Calamawy. Layla je Egipćanka koja je jaka, pametna i bori se za ono u što vjeruje. Njezina dinamika sa Stevenom iznimno je simpatična, unatoč njezinoj kompliciranoj prošlosti s Marcom. I dok između njih dvoje postoji romansa, Layla se na sreću nikada ne svodi samo na ljubavni interes.

Svoj debi u Marvelovom svijetu ima Ethan Hawke kao misteriozno opasni dr. Arthur Harrow, zagonetni vođa kulta kojem, intrigantno, nije stran skriveni svijet bogova i avatara koji žive među nama. Vodeći rat protiv Khonshuovog integralnog i moralnog stava, Arthur je opasan idealist – iskreno vjeruje da je on dobar momak sa svojim iskrivljenim stajalištima, a svi znamo koliko ta vrsta moći i uvjerenja mogu biti opasna u vođi. Međutim, mi gledamo na ovaj lik s iskrivljene tačke gledišta, tako da je pitanje hoćemo li nam reći istinu uvijek dugo.

Također je jasno vidjeti koliko je vremena, truda i umijeća uloženo u prepoznatljivu estetiku serije kako bi se s poštovanjem predstavila prava egipatska mitologija i kultura na ekranu, a Diab je potaknut da Egipat koji poznaje i voli približi publici na način koji se njemu čini uistinu autentičnim. Umjesto snimanja na lokaciji u Egiptu, studiji često snimaju uglavnom na rezervnim lokacijama kao što je Maroko, međutim Moon Knight je sniman na lokaciji u jordanskoj pustinji, tačnije Wadi Rum. U kombinaciji s globalnim lokacijama, dizajnerica produkcije Stefania Cella sarađivala je s egiptolozima i egipatskim nadzornim umjetničkim direktorom na ispravnom dizajnu velikih praktičnih kompleta kako bi se autentično prikazala i prikazala drevna mitologija u cijelom, posebno u impresivnoj Odaji bogova i egipatskoj izložbi u Nacionalnoj galeriji. Moon Knight doista sadrži impresivan i uzbudljiv svijet u stilu Indiane Jonesa prepun drevnih tradicija, nadnaravnog i raznih božanstava.

Dugogodišnji obožavatelji stripa mogu odahnuti jer je kostimografkinja Meghan Kasperlik impresivno izradila jedan od najsloženijih kostima do sada u MCU. U glavnom odijelu Moon Knighta, svi grbovi se mogu odvojiti i koristiti kao praktično oružje, posebno oklopni komad prsa. Brojni hijeroglifi također krase odijelo, zajedno s ogrtačem koji je možda jedan od najistaknutijih oblika ogrtača koje smo dosad vidjeli u živoj akciji. Unatoč tome što je iznimno elegantno, trodijelno odijelo gospodina Knighta također ima nekoliko fascinantnih detalja kao što su dugmad oblikovana u Khonshu simbolima i omaž Khonshuu na prsluku i kravati. Vizualizam nadopunjuje nevjerojatno uzbudljiva partitura egipatskog skladatelja Heshama Naziha, koji unosi pravi tempo i atmosferu u rad, zajedno s pružanjem jedne od najboljih Marvelovih pjesama na kraju epizoda do sada.

Moon Knight je čudan i prekrasan spoj arheološke akcijske avanture i psihološkog trilera, potaknut zadivljujućom glavnom izvedbom Oscara Isaaca. Iako je ovo Marvelov najestetskiji serijal do sada, ljubitelji stripova mogli bi biti razočarani suzdržanijim uranjanjem u brutalnu prirodu heroja osvetnika. Budući da je potencijal za pravu veličinu jasno prikazan, šteta je što serija još nije u potpunosti dostigla svoj korak.

Serija je dostupna na platformi Disney+