Raportova recenzija nedjeljom | The Northman: Krvava priča o osveti Vikinga

“Sudbina nema milosti” sasvim je prikladna rečenica za film The Northman, krvavu i brutalnu priču o osveti Vikinga, jer hvaljeni umjetnički režiser Robert Eggers (The Witch i The Lighthouse) kombinira svoj prepoznatljivi otkačeni stil sa nordijskim misticizmom za adaptaciju utjecajne islandske priče. Uz popularnost nordijske mitologije i vikinške kulture koja traje, dijelom zahvaljujući hvaljenim TV serijama Vikinzi i Posljednje kraljevstvo te igrama Assassin's Creed Valhalla i God of War, Eggers je odlučio stvoriti jedan od najtačnijih filmova o vikinzima do sada u svom najvećem filmu na ekranu.

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore

Morbius

The Adam Project

The Batman

Uncharted

The Northman prati vikinškog princa Amletha (Alexander Skarsgård) koji se, nakon što je svjedočio brutalnom ubistvu svog oca, kralja Aurvandila (Ethan Hawke) od strane svog ujaka Fjölnira (Claes Bang), zaklinje da će se krvavo osvetiti. Godinama kasnije, sada veliki ratnik vraća se iz izgnanstva kako bi ispunio svoju sudbinu, prerušivši se u roba u kućanstvu svog izdajničkog ujaka, gdje se nada da će spasiti svoju majku, kraljicu Gudrún (Nicole Kidman), svog mlađeg polubrata i robinju Olgu od brezove šume (Anya Taylor-Joy.)

Na temelju sage koja je inspirirala Shakespeareovog Hamleta (i zauzvrat Disneyjevog Kralja lavova), Eggers i koscenarist, islandski pjesnik Sjón, osmislili su brutalno epsku vikinšku sagu o beskonačnom ciklusu osvete i nasilja, s njegovim ludim misticizmom i mitologijom protkanom u cijelom komadu. Iako se bujni krajolik proteže, a bitne iskonske i žestoke sekvence velikih razmjera, kao i istražene teme su teške, u središtu je iznenađujuće intimna studija likova koja se bavi i preispituje prirodu putovanja ovog junaka. Mada bi ritualne sekvence neke mogle otuđiti, The Northman je nedvojbeno fascinantan pogled na promjenjive perspektive, pravu cijenu i ludost osvete i efekte naslijeđa i časti koji odjekuju. Vrijeme trajanja je duga 137 minuta, između pet različitih poglavlja, ali u ovoj zadivljujućoj priči o porodičnoj drami, nježnoj romansi i utjecajima s drugog svijeta nikad nema dosadnog trenutka.

“Osvetit ću te oče; spasit ću te majko; Ubit ću te Fjölnir” često je ponavljan motiv našeg namučenog ‘heroja’ Amletha, dok se Alexander Skarsgård potpuno transformira u uistinu ogromnog poludjelog ratnika s jednoumnim ciljem. Vođen uvjerenjem da ne može pobjeći od svoje sudbine, da je njegova jedina prava sudbina da osveti oca, Amleth se pretvara u pravi borbeni stroj, izokrenut brutalnom osvetom. Uz tako hladnu, proračunatu i gotovo neljudsku žestinu, ponekad je teško navijati za tragičnog Princa, posebno u nasilnijim i okrutnijim sekvencama napada – ali njegov karakterni put se mijenja kada upozna blistavu i snalažljivu vješticu koju glumi Anya Taylor Joy, zajedno sa svojom davno izgubljenom majkom i polubratom. Skarsgård je nevjerojatno zadivljujući tokom ove postupne evolucije, stručno portretirajući podijeljenog i rastrganog Amletha.

Nadalje, cijela glumačka postava u potpunosti se posvetila često čudnim i osnovnim ulogama, posebno Hawke i dvorska luda Willem Dafoe u ludim sekvencama obreda (zajedno s prdenjima, podrigivanjem i doslovnim porodičnim stablom s plodovima koji nose lozu kraljeva). Dok vam se može oprostiti što mislite da je Kidman prebačena u kratku majčinsku ulogu, ona uistinu objedinjuje porodični haos u briljantnom zaokretu u trećem činu, potpuno izokrećući Amlethin svjetonazor. Dok je Björkina fascinantna proročica nažalost nedovoljno korištena, obožavatelji Eggersa uživat će u malim epizodama redovitih Kate Dickie i Ralpha Inesona.

Dok je u srcu naracije relativno jednostavna i izlizana priča, to je čisti filmski spektakl u kojemu film uistinu oživljava. Snimatelj Jarin Blaschke u potpunosti koristi zamašne grandiozne snimke potpune prirodne (i često surove) ljepote krajolika – osobito s velikim bljuvačkim vulkanom – kao pozadinom, često kupajući sekvence u jednobojnoj oštrini ili bogatom, zemljanom zelenilu. Spektakl se nastavlja impresivnom sekvencom pojedinačne akcije nakon brutalno slikovitog i intenzivnog napada na malo selo, prateći Amlethovu životinjsku ludnicu medvjeda/vuka dok skače sa zgrada kako bi srušio konjanike sa sjekirom i kratkim mačem. Imerzivni spektakl i brutalnost akcije u kombinaciji s pulsirajućom partiturom skladatelja Robina Carolana i Sebastiana Gainsborougha stvaraju zaista jedinstveno iskustvo, često ostavljajući bez daha i na rubu sjedala.

Kao i u svojim prethodnim izletima, Eggers se ponovno u potpunosti posvećuje detaljima razdoblja, pomno replicirajući sela, čamce, nošnje i oružje, zajedno s tradicionalnim pogrebnim obredima, suđenjima i svečanostima. Ovo prljavo okruženje Starog svijeta pametno je suprotstavljeno mističnijim i nadnaravnijim vizijama, dok režiser ulazi u nordijsku mitologiju, zajedno sa snovima o ogromnim valkirijama, sukobima s nemrtvim mačevaocem, prorocima i vizijama doslovnih porodičnih stabala. Ovaj mitološki ep na velikom ekranu djeluje kao srodna duša srednjovjekovnoj fantaziji Davida Loweryja The Green Knight, koja također pametno istražuje arhetipsku priču o herojima i zlikcima sa sudbinom i sudbinom.

The Northman je jedno od najvisceralnijih filmskih iskustava u posljednje vrijeme. Hrabra, krvava i nasilna priča o osveti i sudbini, to je zadivljujuće, ali psihodelično putovanje koje neće raditi svakoga (à la The Green Knight), ali ne može se poreći krajnje impresivan razmjer i tehnički podvig. Istinski moderan ep Roberta Eggersa.

Film je dostupan u Cineplexx kinima