Raportova recenzija nedjeljom | The Pale Blue Eye: Christian Bale i Edgar Allan Poe rješavaju ubistva na Netflixu

1830. godina je u snježnom njujorškom kampusu Vojne akademije Sjedinjenih Država i mladi kadet pronađen je obješen. Mrtvozornik i drugi će na kraju otkriti da je čovjekovo srce ukradeno iz njegovih grudi i da je dio poruke, koju tek treba dešifrirati, sakriveno, stegnuto u mrtvačevom tvrdom stisku. Bez brige: Christian Bale je na slučaju u filmu The Pale Blue Eye.

The Pale Blue Eye ima Balea kao detektiva Augustusa Landora, onu vrstu tipa čija reputacija (mrtva žena, nestala kći, alkoholizam i izvrsne detektivske vještine) prethodi poput smrada. To znači da je savršen za posao: nema nikoga i nema šta izgubiti. I vidio je dovoljno smrti, pretpostavlja se, da ga jezivost ovog pothvata, u kojem će se broj tijela sigurno povećati, vjerojatno neće omesti.

Operation Fortune: Russo de Guerre

The Fabelmans

Glass Onion: A Knives Out Mystery

Avatar: The Way of Water

Tulsa King

Iznenađenje koje The Pale Blue Eye baca na Landorov put nije toliko njegova središnja misterija, čak iako ova afera raste i uključuje sotonističke rituale, mrtve životinje i emocionalno plašljive bogataše. Ta se stvar pokazala neobično nezanimljivom. Bolji je kadet koji kasno jedne noći pronađe Landora u baru, povuče ga u stranu i kaže: "Čovjek kojeg tražite je" - dramatična pauza - "pjesnik." Kako ovaj tip zna? On je također pjesnik. On je očito Edgar Allan Poe.

Landoru to ime ništa ne znači. Ali naravno da nama to nešto znači. The Pale Blue Eye, koji je napisao i režirao Scott Cooper, a temelji se na istoimenom romanu Louisa Bayarda iz 2003., samo je naizgled misteriozan film. Zapravo, to je film fiksiran na vretenastu neobičnost pjesnika pomalo u središtu događaja, koji je unovačen u Landorovo društvo, isprva samo radi svojih gotičkih instinkata.

Pa, i možda zbog užitka u njegovoj pompeznosti, općoj suštini starog juga njegove kompanije, koja se ističe kao egzotika u dolini Hudson i prema tome ga je učinila metom među svojim kolegama. Poe, kojeg glumi avanturistički neobični Harry Melling, bolan je romantičar, jedinstvenog lica, koji previše priča, uzbuđen je zbog poezije i neočekivano je spreman da zaroni u olupinu misterije ove priče.

Film ima široku postavu od Timothyja Spalla i Gillian Anderson do Charlotte Gainsbourg, Tobyja Jonesa i Simona McBurneya. Ali Melling je taj koji se ističe, jer bi i trebao. Da nije Edgar Allan Poe, činio bi se poput biljke: lik čija je neobičnost namijenjena da privuče našu sumnju, u korist očitijeg prevaranta koji luta negdje u sjeni, povlačeći konce. Ali budući da je on Edgar Allan Poe, mi znamo bolje: ovo je tip koji tek treba napisati (i recitirati, ženi koju voli) "Gavrana" - što mu film daje priliku da učini. On je romantičar, a ne ubica. Dakle, na ostatku ovog turobnog skupa je da nam pokrenu misli, posao koji oni jedva stižu obaviti, u filmu koji se ne čini uvijek sigurnim u to kako i želi li nam ugoditi.

The Pale Blue Eye je težak, i ne ide mu uvijek to u korist. Njegova turobnost, koja bi trebala izgledati kao zgodna verzija američke gotike, staje na put njegovim sočnijim, čudnijim dijelovima. Uvreda je što to čini u službi misterije koja jedva da je važna. Čak se i likovi na kraju osjećaju kao da tek nastavljaju s tim.

Bale i Cooper dovoljno dobro rade zajedno. Glumac je glumio u Cooperovim Out of the Furnace (2013) i Hostiles (2017). Cooper je proveo nekoliko godina kao glumac prije nego što se okrenuo režiji i nije iznenađenje - dobar je s glumcima. Njegov režiserski debi bio je Crazy Heart, koji je Jeffu Bridgesu donio Oscara u kasnoj karijeri, a njegov noviji rad, poput Hostilesa, pokazao je izvrsne vještine glumaca poput Rosamund Pike i Wesa Studija.

Njegovi filmovi su koherentniji zbog svoje glumačke muskulature nego zbog detalja i priča koje priča, a The Pale Blue Eye nije ništa drugačiji. Režija je većim dijelom čvrsta i izravna, ali zbog osjećaja da su glumci imali dovoljno prostora da postanu čudni.

Film je prepun manjih zanimljivosti, od kojih se gotovo nijedna ne odnosi na krađu srca i sotonsku misteriju njegove središnje priče, a gotovo sve su, umjesto toga, vezane s glumcima: od čudne odvažnosti Mellinga (koji nadahnjuje čak Baleovog Landora da se odmakne i zaplješće), na grubo inzistiranje Timothyja Spalla i visoku grotesknost Gillian Anderson, koja u ovu ulogu unosi isti osjećaj drhtave superiornosti kao što je to učinila u svom tumačenju Margaret Thatcher, za Krunu.