davno je to bilo

Sjeća li se ko koji je bio prvi Mazdin model s Wankel motorom?

Wankel motor neobične konfiguracije s rotirajućim klipom još uvijek u najvećoj mjeri vežemo uz Mazdu

Pristupiti temeljnim elementima automobila na sasvim novi i drugačiji način veliki je izazov, ali japanska je Mazda prije pet desetljeća to uspješno učinila. Na koncu nije promijenila svijet, ali bez obzira na to inovativan Wankel motor svakako će biti izvor fascinacije još dugo vremena.

Wankel motor neobične konfiguracije s rotirajućim klipom još uvijek u najvećoj mjeri vežemo uz Mazdu, barem kada govorimo o njegovoj eksploataciji u sklopu automobilske industrije. Motor koji se prije svega izdvaja svojim kompaktnim dimenzijama i malom masom još je 1929. godine patentirao njemački inženjer Felix Wankel, a po prvi puta kao pogonski sklop automobila prezentiran je u modelu NSU Spider. U to vrijeme iz Mazde su vidjeli potencijal u takvoj jedinici zbog navedenih prednosti pa je tadašnji glavni inženjer Kenichi Yamamoto okupio tim pod nazivom 47 Samurai s ciljem da se usavrši ideja rotacijskog motora.

Tokom razvoja bilo je mnogo uspona i padova i stvar definitivno nije funkcionirala iz prve. No, u konačnici japanski su inženjeri uspjeli u svom naumu i 1967. godine predstavili su model Cosmo Sport 110S s ugrađenim Wankel motorom. U sljedećih 50 godina Mazda je proizvela 1,99 miliona vozila s inovativnom tehnologijom koja nikada nije zaživjela na način da postane „mainstream”.

Otkada je 2012. godine posljednji primjerak RX-8-ice sišao s proizvodnih traka, Wankel motor ne koristi se u komercijalnim automobilima. U namjeri da ponovno izazove konvencionalno, Mazda konstantno najavljuje njegov povratak, ali u priče o tome da će se ponovno naći na cestama odnosno u serijskim modelima vjerovat ćemo tek kada ih zbilja vidimo.