Puni Gas

Škoda ima opsežni crash laboratorij: Težak život lutki za testiranje sudara

Dok alati za računarske simulacije igraju sve važniju ulogu u razvoju novih automobila, testovi sudara su i dalje od neprocjenjive važnosti

Dok alati za računarske simulacije igraju sve važniju ulogu u razvoju novih automobila, testovi sudara su i dalje od neprocjenjive važnosti. Zbog toga Škoda ima svoj opsežni crash laboratorij u kojem gotovo svakodnevno u praksi i pod strogo definiranim uvjetima testira sigurnost automobila (ovdje se godišnje provede do 300 crash testova).

Uz prepreke, svjetla, kamere i mnoštvo različitih senzora, lutke za testiranje sudara bitan su akter u testiranju sigurnosti automobila. A da su testovi sudara sve stroži i zahtjevniji svjedoči, među ostalim, i činjenica da je broj tipova lutki sudara koje koristi Škoda u porastu. Dok je prije bilo potrebno samo nekoliko vrsta lutki, češki proizvođač automobila sada ih koristi najmanje dvanaest. Postoji osam vrsta samo lutki za odrasle putnike. A tu su i dječje lutke koje predstavljaju djecu od 1,5, 3, 6 i 10 godina.

Zašto toliko?

Zato jer sigurnost treba testirati u raznim situacijama i s različitim vrstama putnika, a Škoda to radi već više od 50 godina. 'U testovima sudara različite vrste lutaka koriste se za predstavljanje različitih ljudskih spolova i veličina. Muške, ženske i dječje lutke koriste se u testovima sudara.

Veličina i dizajn lutki temelje se na zahtjevima pojedinačnih propisa o homologaciji, testovima potrošača i internim zahtjevima koji se temelje na distribuciji stanovništva,' objašnjava Jan Domkář, koordinator razvoja sigurnosti vozila, dodajući da svaka vrsta lutke reagira drugačije na određenom testu i drugačije komunicira sa sigurnosnim sistemima i dizajnom vozila. A to je i cilj: testirati što više opcija kako bi odrasli putnici i djeca bili dobro zaštićeni, gdje god sjedili u automobilu.

50 posto muških, 5 posto ženskih

Osim toga, za svaku vrstu testa prikladna je malo drugačija lutka. One su posebno dizajnirane da najbolje simuliraju ponašanje ljudskog tijela za određeni test. 'Za frontalne udare koriste se lutke kao što su Hybrid III ili Thor, dok za bočne udare koristimo lutke EuroSID II i WorldSID', objašnjava Domkář.

Lutke često imaju oznaku postotka, na primjer 50 posto muško. Međutim, sve to znači da se radi o prosječnom muškarcu u smislu visine i težine. Za žene je najčešća lutka '5 posto žensko', što znači da je samo 5 posto žena fizički manje od lutke.

Kako objašnjava Jan Domkář, u testovima se koriste samo standardizirane lutke. To se temelji na zahtjevima homologacijskih testova i strožih testova potrošača koji se provode prema metodologiji EuroNCAP, na primjer. Iste lutke koriste se i u službenim i internim testovima koje tvrtka provodi kako bi provjerila sigurnost tijekom razvoja automobila prije nego što se to potvrdi službenim testiranjem.

Metalna rebra i kičma, plastična koža

Lutke se uvijek izrađuju od širokog spektra materijala. Osnovna metalna konstrukcija je čvrsta i izdržljiva, ali je i tijelo lutke sastavljeno od materijala koji što vjernije simuliraju ponašanje ljudskog tijela u određenim situacijama. Tako se za rebra, kičmu ili zglobove koriste posebni metali, dok je koža ili zdjelica lutke izrađena od specifične plastike. Mjere se opterećenja na tim dijelovima, što omogućuje zaključivanje gdje i kakve su stvarne povrede. Pojedinačni dijelovi su, naravno, zamjenjivi, tako da se osnovna lutka može ponovno koristiti i ima u biti neograničen životni vijek.

Mnogi elementi dizajna lutki su patentirani i samo nekoliko proizvođača u svijetu proizvodi lutke prema najvišim standardima. Kao rezultat toga, logično je da su lutke skupe – zapravo, one su često najskuplji dio opreme koji se koristi u testu sudara. 'Na primjer, prednja lutka Thor košta 650.000 eura, a lutka za bočni udar WorldSID 350.000 eura. Povrh toga morate dodati znatne troškove servisiranja i kalibracije,' objašnjava Domkář. Osim toga, kalibracija se provodi nakon propisanog broja testova ili kada se prekorače biomehaničke granice.

Stalno nešto novo

Svaka je lutka zatim opremljena desetinama senzora koji mjere ubrzanje, sile i deformacije. Štaviše, sva se ta tehnologija neprestano razvija. Dok je 50 posto muška lutka (Hybrid III) korištena na prijelazu 2000. dopuštala mjerenja na 56 tačaka na tijelu, trenutna THOR lutka ima 116 mjernih mjesta. Slično tome, lutka EuroSID2 s 57 mjernih tačaka nekada se naširoko koristila za testiranje bočnog sudara, ali danas ju istiskuje lutka WorldSID s 94 mjerne lokacije. WorldSID također ima značajno veću sličnost s ljudskim tijelom, ocijenjeno sa 7,6/10, u usporedbi s 4,6/10 za stariju lutku.

Osim veće ljudske sličnosti i većeg broja senzora, u testovima se s vremena na vrijeme pojavljuju nove vrste lutki. 'Trenutno se radi na lutkama Thor i WorldSID koje će predstavljati 5 posto žena. Još jedan trend u lutkama je prema odavanju starije dobi putnika u automobilu,' kaže Domkář, ističući gdje se mogu očekivati inovacije u ovom području.