Ekonomija

Sve ‘preko kičme’ građana: Zaokruživanje cijena u trgovinama mora ići u korist kupca

Često u trgovinama širom BiH na policama možemo uočiti kako su cijene većine proizvoda formirane tako da završavaju u feninzima. Tačnije, iznosi su formirani tako da nam trgovci ne mogu vratiti tačan iznos, jer nemamo apoene od jednog ili dva feninga. Trgovci, potom, zaokružuju cifre na veći iznos, a zaokruživanje bi trebalo ići u korist kupca.

Ovo su obaveze trgovaca

Kako bismo provjerili na koji način se mogu zaštiti kupci te kojim zakonom se ovo regulira obratili smo se Instituciji ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH.

"Institucija ombudsmana nije zaprimala slične žalbe, što ne znači da iste nisu evidentirane od strane tržišne inspekcije nadležne za nadzor provođenja kako Zakona o zaštiti potrošača u BiH. Kako i Zakona o unutrašnjoj trgovini, Zakona o kontroli cijena. Naša institucija je vezano za cijene više zaprimala žalbe vezano za razlike cijena na polici i kasi. To smo rješavali u saradnji sa nadležnom inspekcijom, kao i  pritužbe u vezi alarmantnog porasta cijena svih roba i usluga", naveli su u odgovoru za Raport.

Pojasnili su nam da je ova materija regulisana Smjernicom o zaokruživanju iznosa za plaćanje u gotovinskom platnom prometu, donesenu od strane Centralne banke Bosne i Hercegovine.

"Obaveza trgovca je da jasno, vidljivo i čitko istakne cijenu proizvoda. Na proizvodu, osim cijene, se ne smiju isticati druge cijene, osim u slučaju rasprodaje. Ukoliko cijene nisu uredne, i u skladu sa propisima, za takvog trgovca su predviđene nemale novčane kazne", kazali su nam iz Centralne banke BiH.  

Dodali su kako prodajna cijena proizvoda mora biti jednaka prodajnoj cijeni iz knjige popisa.

"Zaokruživanje cijena je uredno propisano Smjernicom Centralne banke BiH. Građanima – potrošačima se svakako savjetuje oprez. Ali i uzimanje fiskalnog računa, kako bi eventualno mogli reklamirati određenu kupnju. U slučaju da ustanove bilo kakvu nepravilnost, predlaže se obraćanje kantonalnoj odnosno entitetskoj tržišnoj inspekciji", istaknuli su u odgovoru za naš portal.

Smjernice o zaokruživanju iznosa: Treba da bude u korist kupca

Također, u prilogu su nam i dostavili kako izgledaju smjernice o zaokruživanju iznosa za plaćanje u gotovinskom platnom prometu.

"U cilju pomaganja i održavanja gotovinskog platnog prometa u Bosni i Hercegovini, ovim smjernicama se reguliše način zaokruživanja iznosa za plaćanje u gotovinskom platnom prometu, kako slijedi: iznosi od 1 i 2 feninga – na 0 feninga. Potom, iznosi od 3 i 4 feninga – na 5 feninga, iznosi od 6 i 7 feninga – na 5 feninga. Dok iznosi od 8 i 9 feninga – na 10 feninga. 

Predsjednik Udruženja potrošača, Marin Bago je kazao kako uvijek takve cijene treba da idu u korist kupca.

"Cijene ne bi trebale da budu izražene u valuti u kojoj ne možete platiti. Dakle, ako je već cijena takva, mora se ići u korist kupca. Kod nas su pravila igre takva da ide sve u korist potrošača, ovo je samo do trgovaca. Inspekcija ih može kazniti ukoliko se ne ponašaju u skladu sa pravilima. Zapravo, to bi trebalo raditi. Na terenu je situacija različita od kantona do kantona. Desetak inspektora je na terenu iz Federalne uprave, ali i kantonalni inspektori se moraju ponašati u skladu sa zakonom. Nije svaka inspekcija isto aktivna na terenu", kazao je Bago za Raport.