Politika

Hercegovci koji su izradili repliku Cybertrucka: “Mostarci su pravili avione, đe ne bi auto!”

- Svak se živ okreće, čitav Mostar i pola interneta! Ne mogu ljudi vjerovat, šire ruke... Pojava je to, misle neki da je tenk.
- A gomila svijeta i ne zna šta je cybertruck ikako, pa pitaju kad će masovna proizvodnja.
- Ja ga vozila još nisam, a evo sam se sad premijerno u njemu sjela provozat radi vas.
- Dijele ljudi slike i videa po netu, stižu nam poruke i mailovi sa svih strana. Jedan iz Kalifornije kaže, napišite mi kolko je para, napravite ga i šaljite.
- A jedna poduzetnica iz Njemačke navalila da joj napravimo žensku verziju.

Priča nam tako "opaljena" mostarska ekipa koja je osvojila simpatije urbi et orbi izradom replike cybertrucka, vozila budućnosti čuvene američke tvrtke Tesla, osebujnog južnoafričkog milijardera Elona Muska.

Ko ne zna, Musk je 2018. godine posebnom raketom lansirao jedno svoje vozilo u svemir. Eno ga i danas kruži Sunčevom orbitom – crveni Tesla Roadster, a za upravljačem mu je lutka u svemirskom odijelu, piše Slobodna Dalmacija.

SF mrcina 

Musk je smislio i taj cybertruck, mrcinu na električni pogon, oštrih bridova, ko iz SF filmova.

Auto potpuno drukčiji od drugih. Srebren! Moćan, velikih crnih točkova. Da ga je u Marsovcu, Ridleya Scotta, vozio Matt Damon prašnjavom površinom crvenog planeta, pravo bi se uklopio u tu cijelu atmosferu.

E, slično vozilo sada oduševljava Mostarce po Rodoču, gdje je sjedište kompanije Stark Solutions, čiji je tim napravio hercegovačku verziju cybertrucka. A da mu je otraga u koš bilo montirati još i protivavionski trocjevac, kako reče jedan iz mostarskog heavy metal industrijskog benda, mogao bi na set postapokaliptičnog filma Mad Ero, vol. 1.

Na čelu su direktor Mario Ćorić i Mila Marić, glavna inženjerka projekta. Pomalo je samozatajna.

- Ja sam jutros pošla iz kuće riješena da neću ni "a" kazat, smije se Mila.

Zato Mario objašnjava, da kasnije ne bi bilo zabune:

"Auto je naručio Igor Krezić, vlasnik Starka. Čovjek je Teslin "fun" i ima njihova dva auta – Model X i Model 3. Pitao je možemo li napravit cybertruck, mi rekli da možemo i eto: trebalo ga je završit za četiri mjeseca, al' nas je korona malo omela i uzela nam još četiri...

Mario Ćorić pored cybertrucka Foto: Nikola Vilić/Cropix

Samo detaljić, Mario to nije spominjao, al mi ćemo na svoju ruku: Krezić je vlasnik IT kompanije Nsoft, jedne od najboljih u BiH, a prije koju godinu izveo je rijetko viđen performans: usred poslovnog sastanka ustao je i na zaprepaštenje saradnika skočio s balkona! Na zračni jastuk, naravno, ali saradnici to nisu bili znali, dobro koga srce nije strefilo.

Majstor Deda

Mostarci žele naglasiti da im nije bio cilj potpuno kopirati Teslino vozilo, kao što i ne planiraju proizvodnju automobila, imaju oni svoj drugi glavni posao, o tom malo kasnije.

"Ma kakva identična kopija, ni čut! Pa ne bi mi to uradili iz poštovanja prema Tesli. Na koncu, original ima električni pogon, a u našem je Fordov benzinski motor. Nama je ovo bio izazov, jer nema toga što se ne može napravit... Zato smo vlasniku i rekli da možemo: u Mostaru su se borbeni avioni pravili, pa đe ne bi moglo auto! Eto ti Dede, pitaj njega",  kaže Mario.

"Jes, jes, i helikopteri isto. One Gazele, po francuskoj licenci.... A ja sam radio zakrilca na Orlu, plus kormilo pravca i kormilo visine na Galebu. Soko je čudo bio, tri i po hiljade radnika samo u vojnoj proizvodnji, a 10.000 komplet firma.

Proizvodio se i Jastreb, pa Super Galeb G4..., po 26 autobusa dovozilo je radnike u dvije smjene", kaže Deda, pravim imenom Ivan Ramljak, KV aviolimar.

Poslije je radio i na proizvodnji autobusa, kad se ono bilo krenulo jedno vrijeme...

"Od njega još kupimo zanat, zna Deda sve o metalu", potcrtava Mario.

Zato smo mu i skovali stih, ovako ide: Puni vjetre malo sa Neretve i rastjeraj maglu po Mostaru, pa nek Elon izdaleka gleda, kako brusi majstor Deda!

Pripreme za registraciju

Posebno su Mario i Mila naglasili, pod prijetnjom da će se gadno naljutit ne napišemo li da se radi o timu i da bez ruku baš svakog člana ekipe ne bi bilo ni rezultata.

Sad im još ostaje registrirati cybertruck. Tu je bilo nekih tegoba u vezi s oštrim bridovima vozila, ali rješenje problema već je pred izvedbom:

"Radi se o četiri ključne tačke, ili ćoše, da svak shvati. Uz pomoć 3D printera tim je napravio zaobljene ivice i ti dijelovi spremni su za ugradnju, onda ide homologacija", tumači Mario, a inženjerka Mila potvrđuje kimajući glavom. Sad je vakat da malo i progovori...

Konstruktorica Mila Marić i mostarski 'cybertruck' koji je napravljen na podvozju Ford Raptora F-150, s benzinskim motorom V8, obujma 5400 kubika i 240 konjskih snaga Foto: Nikola Vilić/Cropix

Mostarski "cybertruck" napravljen je na podvozju Ford Raptora F-150, jednog od najprodavanijih američkih auta i s benzinskim motorom V8, obujma 5400 kubika, s 240 konjskih snaga.

Ford je dug 5400 milimetara, širok 2190 i visok 1990, a cybertruck je dug 5885 milimetara, širok 2027 i visok 1905. Znači, Fordov međuosovinski razmak je 40 centimetara kraći od originalnog cybertrucka...

Aj, dobro...

Kompletna limarija je od AISI 304 brušenog inoxa, nehrđajućeg čelika, a stakla su laminirana.

"Unutrašnjost je napravljena po fotografijama s interneta. Tapicirung, siceve i volan uradio nam je komplet jedan naš Mostarac. A i čitav greben s mjenjačem trebalo je iskopat i postavit na volan, pošto je u Raptoru sve to između siceva, a u cybertrucku nije", tumači Mario.

Terminali za klađenje

A kolko je para?

"E, to ne mogu reć, ha-ha-ha"...

Glavni Starkov posao je proizvodnja terminala za sportsko klađenje, prodaju ih po cijelom svijetu. U izvoz ide 99 posto produkcije, a nedavno su imali isporuku i u Kolumbiju.

"S Igorom se poznam godinama. Jednom se pojavio i pita mogu li napravit terminal. Reko, što ne bi, proučim malo, zaguglam i napravim prototip kod sebe na balkonu, eno ga i danas izloženog u salonu. Donesem ga pred Igora, on gleda i kaže, to je to, šta ti treba da pokreneš firmu?

Krenuo je Mario od nule i za četiri mjeseca pronašao prostor, ljude i mašine. Onda su terminal dizajnirali, proizveli prvih osam komada i izložili ih u Londonu, na najvećem svjetskom sajmu kladioničarske industrije.

"Bilo nas je osmero na 200 kvadrata, Snježana iz računovodstva i nas sedam patuljaka, to je bilo prije pet godina, a danas nas je 30, na 3000 kvadrata i imamo sedam vrsta terminala. Je l' to golemo?!

Kako nije! Još kad Tesla sazna da ima (polu)brata u Mostaru, eto fešte...

STARKOVIH DEVET Heavy metal tim

Evo i sastava mostarskog tima, a tribine već grme:
Mario Ćorić, "z Goranaca", voditelj projekta cybertruck i direktor Stark Solutionsa
Mila Marić, glavna inženjerka na projektu
Ljubo Škobić, bravar i zavarivač
Marko Glibo, iz Ilića, bravar i zavarivač
Ivan Ramljak, zvani Deda, KV aviolimar, "kapiten" kluba NK Iskustvo
Vlado Milinković, monter i lakirer
Marko Andačić, monter, mehaničar i majstor poliranja
Martin Vučić, trenutno u trgačini, pa ga nema ni na slici, inače monter i lakirer
Nikola Mihić, bježi od kamera, ni njega nismo uslikali, ali pomaže u svemu i svi su mu u timu zahvalni