Atlas

Hoće li krenuti Titov Plavi voz? U muzeju je 20 godina, a sada u priču ulaze svjetske finansijske kuće

Plavi voz tito jovanka

Priča o Plavom vozu ponovo je pokrenuta. Sada je pitanje da li će "muzejski eksponat" Plavi voz ponovo naći u funkciju i to uz pomoć zajmova EBRD-a i pojedinih evropskih institucija, ali i svjetskih konsultanata iz oblasti korištenja historijskih vozova.

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije objavilo je javni poziv za tehničku pomoć Srbija Vozu pri donošenju odluke o budućoj upotrebi Plavog voza. Kako je navedeno u tenderu, posao će se finansirati iz zajmova koje je Srbija dobila od EBRD-a i Francuske agencije za razvoj. Cilj je pronaći rješenje za komercijalizacije Plavog voza te osigurati i novu zaradu za Srbija voz i ponovo okrenuti historijsku priču u turističke svrhe.

Zadatak konsultanta je, kako se ističe, da na osnovu iskustva i najbolje moguće svjetske prakse korištenje reprezentativnih historijskih vozova, i u cilju ostvarivanja prihoda za Srbija Voz analizira moguća rješenja za buduću upotrebu Plavog voza.

Jedno od mogućih rješenja je prestanak kretanja voza i njegovo korištenje kao izložbenog eksponata. Drugo bi uključivalo kretanje Plavog voza i njegovu upotrebu. Tu se pominje iznajmljivanje cijele ili dijela kompozicije Plavog voza za proslave u pokretu, i prijedlog trase kojom bi Plavi voz mogao da saobraća kontinuirano kao turistička atrakcija.

Predsjednik Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije (SFRJ) Josip Broz Tito je sa Plavim vozom prešao oko 600.000 kilometara u zemlji i inostranstvu za 35 godina i u njemu ugostio 60 najviših državnika i državnih delegacija svijeta.

Među njima su bili i britanska kraljica Elizabeta II, grčki kralj Pavle i kraljica Frederika, predsjednik Sovjetskog Saveza Leonid Brežnjev, predsjednik Egipta Gamal Naser, predsjednik Indije Džavaharlal Nehru, predsjednik Alžira Ibn Bela, car Etiopije Haile Selasije, predsjednik Libije Muamer el Gadafi i mnogi drugi.

Na svom posljednjem putovanju, Josip Broz Tito je Plavim vozom prevezen iz Ljubljane u Beograd 5. maja 1980. da bi bio sahranjen u "Kući cvijeća".

Poslije Titove smrti Plavi voz je u par prilika bio korišten za potrebe državnih organa SFRJ, a od 2004. godine je prvi put otvoren za širu javnost, postavši muzejsko-turistički voz koji koji se može zakupiti u komercijalne svrhe.

I poslije 60 godina upotrebe, unutrašnjost Plavog voza koji je izgrađen 1959. u fabrici vagona Goša u Smederevskoj Palanci ostala je autentična, ali su od jula 2020. svi vagoni iz kompozicije van saobraćaja, jer im je istekao period redovnog održavanja.

Plavi voz
Plavi voz
Plavi voz
Plavi voz