kad slabo vuče

Ovo su razlozi zašto automobil gubi snagu

Imajte u vidu i da jedan dio snage motora odlazi na rad klima-uređaja u automobilu

Ako ste se ikada našli u situaciji da prilikom ubrzanja ne nailazite na očekivani odgovor ili da, jednostavno rečeno, automobil “slabo vuče”, sigurno ste bili u velikoj nedoumici - i to s pravom.

Razloga za ovu pojavu je mnogo, a mi smo ovom prilikom sastavili popis “dežurnih krivaca” i smjernica za njihovo otklanjanje, uz nekoliko napomena koje se odnose samo na benzinske, odnosno samo na dizel motore.

Faktori koji nisu nužno kvarovi

Prije nego što posumnjate na bilo kakav ozbiljan kvar, uzmite u obzir da postoje razlozi koji nisu nužno razlog za brigu. Najprije provjerite imate li dovoljno goriva, jer ma koliko ovo djelovalo očigledno, može se desiti da potpuno previdite ovu mogućnost.

Imajte u vidu i da jedan dio snage motora odlazi na rad klima-uređaja u automobilu. Tu je i sistem za hlađenje koji na izuzetno visokim temperaturama koristi više snage nego obično.

Ukoliko ste eliminirali sve gore navedeno, potencijalne uzročnike možete potražiti u protoku zraka ili goriva, neispravnosti elektronskih komponenti i stanju motora.

Zašto automobil gubi snagu?

Problemi s padom u snazi motora najčešće imaju veze sa zrakom, gorivom, elektronskim komponentama i motorom.

Smetnje u protoku zraka i ispušnih plinova

Bilo kakve smetnje u protoku zraka, bez obzira na to radi li se o usisnom ili ispušnom sistemu, i te kako utiču na performanse motora.

Na poziciji dopremanja zraka nalazi se filter za zrak, koji sprečava da prašina, insekti i bilo kakva prljavština dospiju do komore za izgaranje. Ukoliko je filter zraka prljav ili zagušen, motor neće dobijati potrebnu količinu zraka i posljedično će proizvoditi manje snage. Zamjena filtera zraka je jednostavna i ne previše skupa intervencija, pa svakako preporučujemo da provjerite jeste li je obavili na vrijeme (idealno na godinu dana).

Turbopunjač, sada već standardni dio savremenih automobila, zadužen je da usiše veću količinu zraka i provede ga do komore za izgaranje, što umnogome doprinosi povećanju snage motora. To znači i da bilo kakva neispravnost turbopunjača vodi do gubitka snage. Problem može biti jednostavnije prirode, kao što su nagomilana prljavština ili labave konekcije, ali svakako zahtijeva intervenciju majstora. Da bi radili efikasno, turbopunjačima je, kao i motorima, potrebno ulje. Zato se postarajte da redovno mijenjate i ulje i filter za ulje.

Smetnje u radu elektronskih komponenti

Kao što smo već spomenuli, kod savremenih automobila rad svakog mehaničkog dijela kontrolira elektronska komponenta putem senzora. Nekada jednostavna zamjena određenog mehaničkog dijela neće biti rješenje, jer su i sami senzori podložni kvarovima i nepravilnostima u radu.

Tako naprimjer, možete staviti potpuno novi filter zraka, ali ako se poremeti rad senzora koji mjeri protok zraka, bilo da je on na poziciji usisa (MAF sensor), ili na poziciji ispuha (throttle position sensor), informacije koje dolaze do računala bit će pogrešne. Zašto je to važno? Važno je zbog toga što računar na osnovu tih informacija dozira zapreminu goriva u odnosu na dopremljenu količinu zraka.

Slična je situacija i sa senzorom koji mjeri sadržaj preostalog kisika u ispušnim plinovima, tačnije odnos stvarne smjese goriva u odnosu na idealnu. U pitanju je takozvana lambda sonda. Na osnovu informacije koju dobija od lambda sonde i drugih senzora, računar motora podešava količinu ubrizganog goriva i parametre rada motora.

Pored spomenutih, kod modernijih automobila postoje i senzori položaja bregastog vratila, radilice, pedale gasa na vozilu, leptira i razine goriva, od kojih svi do jednog utječu na reguliranje rada motora. Kao posljedica odstupanja od projektiranih vrijednosti može se javiti pad u snazi motora.

Upaljena “check engine” lampica na instrument ploči može biti znak da postoji ozbiljan problem s motorom. Mnogi savremeni automobili će u ovom slučaju aktivirati spomenuti “safe mode”. Međutim, ovo nije nužno razlog za zabrinutost. Postoji mogućnost da je u pitanju lažna uzbuna i da je zapravo s motorom sve uredu. Bilo kako bilo, ovo morate provjeriti u servisu, jer čak i da motor nema problem, ima ga elektronika.

Check engine lampica

“Check engine” lampica se može upaliti i zbog greške u elektronskim komponentama.

Kao što i samo ime “elektronska komponenta” nagovještava, precizna detekcija moguća je samo uz pomoć dijagnostičkog uređaja.

Nedovoljno dopremanje goriva

Bilo kakav problem s dopremanjem goriva u cilindre, počevši od pumpe za gorivo, filtera goriva i dizni, zasigurno će rezultirati slabljenjem snage motora.

Pumpa za gorivo ima tendenciju slabljenja nakon mnogo godina korištenja. Ovaj problem često i nije tako očigledan, jer pumpa može imati dovoljno dobar pritisak na niskom broju obrtaja, dok će poteškoće u radu motora biti primjetne tek na visokom broju obrtaja. Dakle, ukoliko osjetite pad snage pri naglom ubrzanju, vožnji uzbrdo, ili općenito pri povećanom naprezanju motora, vrlo je moguće da se radi o pumpi za gorivo.

Međutim, uzročnik ove pojave može biti i zaprljan filter za gorivo, jer će pumpa morati jače raditi, pri čemu i sama vožnja postaje manje efikasna. Na duže staze, sva prljavština koja prođe kroz filter može dovesti do ozbiljnog oštećenja motora, gdje je pad u snazi samo jedan od mogućih problema. Filter za gorivo je najjednostavnija stavka za održavanje, pa je savjet da vodite računa o preporučenim intervalima zamjene. Danas postoje i takozvani “laki filteri” koji se postavljaju prije tvorničkog i pružaju mu dodatnu zaštitu.

Postoji i treća opcija kada je u pitanju pad snage uzrokovan gorivom, a to su potpuno ili djelomično zagušene dizne, čiji je zadatak da po principu spreja ubace gorivo direktno u cilindre. Ako su dizne djelomično zagušene, postoji mogućnost da će senzori registrirati “siromašnu” mješavinu pa će računar dodati više goriva.
Međutim, problem nastaje kad kompjuter pokušava kompenzirati ovu pojavu dodajući više goriva i u cilindre gdje dizne nisu zagušene, praveći smjesu koja je sada “prebogata” i koja ne proizvodi dovoljno jake detonacije. Kod djelomično zagušenih dizni također postoji mogućnost da umjesto finog spreja izađe mlaz koji se ne može zapaliti.

Stanje motora i pokretnih dijelova

Kada govorimo o stanju motora, prvenstveno mislimo na stepen kompresije. Adekvatan stepen kompresije znači efikasno sagorijevanje unutar cilindara motora, a samim tim i proizvodnju dovoljne količine energije koja je potrebna za kretanje. Vremenom se metalni dijelovi motora, prije svega karike na klipovima, habaju i troše, stvarajući sve veće i veće zazore koji dozvoljavaju mješavini goriva i zraka da se “provuče” pored klipa, time smanji stupanj kompresije, a posljedično i snagu motora.

Pored toga, može doći i do stvaranja naslaga u motoru koje nastaju degradacijom motornog ulja. To su uglavnom slučajevi zanemarivanja redovnog održavanja, a naročito neredovna zamjena ulja. Ukoliko motor sadrži veliku količinu depozita, najbolje je ići u servis koji bi to mogao riješiti specijalnim uređajima, ili čišćenjem uz djelomično rasklapanje motora. Izuzetno zanemareni slučajevi vode ka potrebi za remontom motora.