poseban mjesec

Profesor Topoljak: Ko doživi ramazan, a ne budu mu oprošteni grijesi, uistinu je udaljen od božije milosti

Povodom predstojećeg mubarek mjeseca ramazana, profesor na Islamskom pedagoškom fakultetu u Bihaću Sulejman Topoljak govori o vrijednostima i značaju posta, iftara i dobrih djela koja se posebno vrednuju u ovom mubarek mjesecu.

Post je naređen svakom punoljetnom, slobodnom, fizički i psihički zdravom vjerniku islamske vjere, da isposti mjesec ramazan tako što će apstinirati od jela i pića svaki dan tog mjeseca u trajanju od zore do zalaska sunca.

Osnovni cilj ramazanskog posta

Osnovni cilj ramazanskog posta je izgradnja svijesti o božijem sveprisustvu, a ostali ciljevi bez kojih je nemoguće osnovni realizovati su samokontrola i pobjeda samog sebe, svojih prohtjeva i nagona, izgradnja osjećaja društvene, socijalne i svake druge tolerancije.

"Pored toga su tu još navikavanje na umjerenost koja je osnovna odlika islama, štednju koja je pola nafake, te prilika koja se pruža svake godine svakom muslimanu a to je da preispita sebe, pokaje se, vrati u božije okrilje i promjeni svoj život krenuvši pravim putem.

Moglo bi se reći da je ramazan neka vrsta akcije za istinsku sreću na ovom svijetu i spas na budućem svijetu, jer ko isposti ramazan vjerujući u obaveznost posta i nadajući se obećanoj nagradi biće mu oprošteni grijesi koje je učinio prije toga.

Ko provede noć Lejletul-kadr u ibadetu biće mu oprošteni grijesi koje je prethodno počinio. Ko doživi ramazan a ne budu mu oprošteni grijesi uistinu je udaljen od božije milost i oprosta. Sve su to benefiti koje je Muhammed a.s. najavio u vjerodostojnim predajama.

Prema tome, samo onaj koji doista ne želi sebi dobro i ne misli o sebi može propustiti ovu jedinstvenu akciju oprosta, pokajanja i neizmjernih nagrada", ističe Topoljak.

Ramazan je poseban mjesec i iz tog razloga što je u njemu započeto objavljivanje Kur’ana. U ovom mjesecu postoji jedna noć koja je vrjednija od hiljadu mjeseci i to je mjesec u kojem se posebno vrednuju dobra djela, u kojem je božija milost najizraženija.

Posebna milost

"To je mjesec u kojem je prva trećina Allahova posebna milost, druga Njegov posebni oprost i treća četvrtina Njegovo posebno i neizmjerno oslobađanje od džehennemske vatre. Kada se sve to ima na umu, logično je i normalno da se onda pazi na svaki trenutak tog mjeseca da se maksimalno iskoristi na putu dobra i da se koliko god je moguće više, klonimo grijeha i zla.

Dat nam je poseban berićet u ovom mjesecu, neka posebna snaga i posebni osjećaj. Ljubav, samilost i odvratnost prema grijehu, nemoralu i stranputici.

Često to čujemo da govore čak i oni koji ne poste. Svaki postač treba da zna da post nije samo puko gladovanje i sustezanje od hrane i pića, nego i kontrola jezika, seksualnih nagona i ostalih prohtjeva.

Mnogo je onih koji klanjaju i poste, ali se i dalje ponašaju suprotno onome što od njih vjera traži. Takvi misle i vjeruju da je vjera samo u džamiji, tj. da su post i namaz svrha sami sebi i da ih je bitno samo obaviti, a poslije toga da mogu raditi šta im je volja", naveo je on.

On podvlači da je to apsolutno pogrešno poimanje i praktikovanje vjere, jer vjera se upravo pokazuje izvan džamije i poslije ramazana a naše ponašanje na javnom mjestu, poštenje ili nepoštenje govori i potvrđuje da li pravilno ili pogrešno praktikujemo i primjenjujemo vjerske propise.

Putnici, bolesnici, nemoćni, trudnice i dojilje koje se boje za zdravlje i život svoje djece nisu dužni postiti ramazan.

Oni su dužni da naposte dan za dan kada im se pruži prilika za to tokom godine i ne mogu plaćati otkup umjesto da poste.

Oni koji se ne nadaju ozdravljenju a ne mogu postiti, dužni su za svaki dan posta da izdvoje otkup u iznosu jednog obroka koji oni obično jedu.

Oni koji se namjerno omrse

"Oni koji se namjerno omrse tokom jednog ili više dana, dužni su otkup učiniti koji se sastoji od uzastopnog posta dva mjeseca i plus broj dana koje je dotična osoba mrsila u ramazanu.

Ko ne može postiti dva mjeseca dužan je nakon toga osloboditi jednog roba, a pošto danas nema robova onda ima treća solucija a to je da nahrani 60 siromaha jednim obrokom", navodi Topoljak.

On također podsjeća da je putnik dužan napostiti dane koje nije postio na putu poslije ramazana. Radnik koji radi teške poslove je dužan svaki dan zapostiti i postiti sve dok ne osjeti da nije u mogućnosti nastaviti post. Tada treba prekinuti post, a dane koje nije mogao postiti dužan je napostiti poslije ramazana.

"Što se tiče teravije, kod nas je uobičajeno da se klanja 20 rekjata i to je najispravnija verzija koju treba slijediti i primjenjivati. Oni koji rade teške poslove ili su nemoćni da klanjaju 20 rekjata, mogu koristiti olakšicu i klanjati manje rekjata.

Iftar je doista radost

Ramazan je prilika koja se pruža samo jednom godišnje, pa zašto je ne iskoristiti i svoditi je na minimum, kad nam je dragi Allah ostavio priliku da to vrijeme iskoristimo maksimalno u njegovoj pokornosti i zaradimo sve nagrade i benefite koji nam stoje na raspolaganju samo u ovom mjesecu.

Ono što treba posebno istaći i što je osobenost mjeseca ramazanu, to su iftari. Iftar je doista radost jer nakon cjelodnevnog posta istinski osjetimo i shvatamo božiju milost i blagodat hrane, pića i sitosti koju nam je Bog dao, te da mu se na tome svemu trebamo zahvaliti", kaže Topoljak.

Iskoristio je priliku da svim muslimanima u BiH i svijetu čestita dolazak ramazana uz dovu svemogućem Bogu da im podari snage, strpljenja, berićeta da ovaj mjesec isposte u božijem zadovoljstvu i tako zasluže sve benefite i nagrade koje su obećane postačima.