Raportova recenzija nedjeljom | Nope: Kauboji protiv vanzemaljaca

Nakon što je čvrsto uspostavio svoju reputaciju novim i prepoznatljivim brendom horora, Jordan Peele je s velikom opreznošću promovirao Nope, svoj sljedeći film poslije Get Out i Us, ostavljajući obožavateljima samo nejasne naznake o žanru i temi filma. Misterija se ne završava kada film počne. Nope uzima Peeleov inovativni i nekonvencionalni pristup i vodi ga u drugom smjeru s filmom koji kombinuje horor naučne fantastike sa komedijom, dodajući dašak revidiranog vesterna.

Bullet Train

The Terminal List

The Gray Man

The Boys

Thor: Love and Thunder

Istina, to nije briljantan film, ali dobiva dodatne poene za hrabru originalnost, posebno imajući u vidu trenutnu holivudsku tendenciju da se fokusira na rimejkove i nastavke bilo koje teme koja je nedavno bila isplativa. Peele je spreman riskirati da zbuni ili ne zadovolji svoju publiku kako bi predstavio priču koju želi ispričati. On, barem, ne mora da brine o tome da će svojim gledaocima dosaditi; film zadržava pažnju i u svojim slabijim trenucima.

Trejleri i reklamne fotografije za Nope prikazuju likove koji začuđeno gledaju u nebo, što je dovelo do glasina da je naslov skraćenica za Not Of Planet Earth (Ne sa ove planete). To nije slučaj. Uzvik "Nope" (Ne) jednostavno je komično potcijenjen izraz užasnutog poricanja. Je li to priča o NLO? Da – manje-više – ali ne isključivo, i nikada na ustaljeni ili očekivani način. Film uključuje niz podzapleta koji ili povećavaju ili odražavaju središnju priču.

Jedna takva manja radnja uvodi film: misteriozna katastrofa koja se očito događa na setu starog sitcoma, čiji se vrlo uznemirujući detalji postepeno otkrivaju kako se film nastavlja. Neobičan izbor početka, zajedno sa zlokobnim citatom iz Nahumove knjige, postavlja ton nestalne mješavine humora, napetosti i terora u filmu.

Daniel Kaluuya iz Get Outa glumi O J Haywooda, koji trenira konje za upotrebu u filmovima i televizijskim reklamama. Nakon što mu otac umire pod bizarnim okolnostima, Haywood nasljeđuje ranč i ubrzo mu se pridružuje njegova sestra Emerald, koju igra Keke Palmer. Lagana komedija proizlazi iz svađa između braće i sestara između vrlo različitih Haywooda, interakcija s televizijskim producentima koji nisu navikli na konje i susreta sa susjedom (Stephen Yuen iz Minarija), bivšom dječjom zvijezdom koja sada vodi raznorazni karneval na Divljem zapadu. Svi ovi detalji dolaze zajedno kada se čudne stvari počnu pojavljivati na nebu iznad ranča Haywood, ujedinjujući Haywoodove i osebujnu grupu saradnika u loše opremljenu odbrambenu alijansu.

Za razliku od vrlo uspješnog Get Outa, koji je sniman u intimnom modu i oslanjao se na fine tačke ljudske interakcije za stvaranje napetosti i straha, Nope je manje ličan i koristi širi opseg, kako doslovno tako i u smislu razvoja radnje. Smješten je u okrugu otvorenog stočarstva i koristi široke pejzaže i misteriozne, udaljene snimke kamerom, što ga čini posebno dobro prilagođenim IMAX prikazivanjem gdje je to moguće. Takođe je besplatan sa kreativnim radom kamere i nekonvencionalnim izborom zvučnih zapisa za postavljanje raspoloženja ili sugerisanje potencijalne pretnje.

Tačna priroda prijetnje ostaje jezivo tajanstvena tokom većeg dijela filma, a specijalni efekti se koriste suzdržano i na neočekivane načine kako bi se gledatelj izvukao iz ravnoteže čak i kada je negativac identificiran.

Nope ne prati direktnu horor priču. Umjesto toga, njegova potpuna nepredvidljivost dio je njegovog šarma, ali ga ponekad čini i previše nemilosrdnim zagonetnim. Nekoliko tema se razotkriva u prvom činu: historija ranča Haywood, mjesto crnih Amerikanaca u stvaranju filmova, obuka konja i misteriozni 'incident' sitkoma koji je ostavio traga na komšiju - čak i kontinuirano prisustvo takozvanih 'nebeskih plesača' (figure iz crtanih filmova na naduvavanje koje se mogu vidjeti ispred rabljenih automobila i slično) i drugih reklamnih uređaja.

Svi ovi čudno nasumični elementi nalaze svoje mjesto u prijetnji koja se razvija i odgovoru zajednice na nju – ponekad vrlo direktno mjesto, kao kada su poglavlja u filmu nazvana po raznim Haywood konjima. Osim što služe kao alati i uređaji za zaplet, oni su očito zamišljeni kao metafore za centralnu prijetnju, ali film je u nedoumici u pogledu njihovog preciznog značenja. Učinak podsjeća na mnogo stariji film o NLO-ima, Bliski susreti treće vrste, ostavljajući publiku da gleda niz simboličnih objekata i slika i nejasno, ali samouvjereno razmišlja: "Ovo nešto znači!"

Ipak, same metafore su zabavne, a njihova upotreba je nepredvidiva kao i ostatak filma. Glumačka ekipa je dobro odabrana, centralni par, braća i sestre, jaki i povezani likovi, dobro podržani od drugih potencijalnih NLO boraca: njihovog komšije vlasnika karnevala, instalatera sigurnosnih kamera (Brandon Perea) koji se zanima za njihovu nevolju i ekscentričnog redatelja dokumentaraca (Michael Wincott) koji pristaje da pokuša snimiti mogući NLO kamerom.

Komedija se kreće od blage i hirovite do bolno mračne, a horor scene se kreću od nejasno prijetećih do potpuno jezivih, gotovo sve neočekivane i neobične. Tek u završnom činu, kada se likovi uključe u planiranje i izvođenje odbrambene kampanje, film postaje blizak konvencionalnom, a mi se suočavamo sa uobičajenijom naučnom fantastikom. Ovo nije Peeleovo najbolje djelo, ali je dobro napravljeno i ima mnogo njegove poznate inventivnosti i novog pristupa hororu, što ga čini filmom vrijednim gledanja.

Film je dostupan u CineStar kinima