Palo lišće

Slavni reditelj Aki Kaurismaki ponovo je snimio remek-djelo

Radnja filma Palo lišće prati dvoje usamljenih ljudi, Ansu i Holappa, koji se slučajno susreću u helsinškoj noći i pokušavaju pronaći prvu, jedinu i najveću ljubav svojih života
Aki Kaurismaki

Teško bi bilo pobrojati sve nagrade i priznanja koje je samo do danas osvojila romantična komedija Palo lišće, novo apsolutno remek-djelo velikog finskog reditelja Akija Kaurismäkija. Ovaj slavni reditelj, Aki Kaurismaki, kojem je Palo lišće jubilarni dvadeseti film u karijeri nakon šestogodišnje rediteljske pauze vratio se još jednom filmskom minijaturom koja je na neki način četvrti nastavak njegovog filmskog serijala “Proletarijat”.

Isprva zamišljen kao trilogija u kojoj se nalaze Kaurismäkijeva sjajna ostvarenja “Sjenke u raju”, “Ariel” i “Djevojka iz tvornice šibica”, Palo lišće novo je djelo koje ulazi u spomenuti serijal filmova čija se radnja nalazi na razmeđi komedije i tragedije sa zaboravljenim ili odbačenim likovima iz radničke klase koji pokušavaju pronaći svoje mjesto pod suncem. Kao jedan od najutjecajnijih reditelja u posljednjih četrdesetak godina, Aki Kaurismäki svoj najnoviji film vrhunski režira vodeći dvoje sjajnih finskih glumaca kroz intrigantnu i neodoljivu filmsku priču s kojom će se mnogi moći poistovijetiti.

Radnja filma Palo lišće prati dvoje usamljenih ljudi, Ansu i Holappa, koji se slučajno susreću u helsinškoj noći i pokušavaju pronaći prvu, jedinu i najveću ljubav svojih života. Njihov put prema tom hvalevrijednom cilju otežan je Holappinim alkoholizmom, izgubljenim telefonskim brojevima, time što jedno drugome ne znaju ni imena ni adrese i općom sklonošću života da postavlja prepreke onima koji traže sreću…

Romantična komedija svoju je svjetsku premijeru imala na filmskom festivalu u Cannesu gdje je osvojila veliku nagradu žirija – drugu po važnosti nagradu kompletnog festivala, odmah iza Zlatne palme. Međunarodno udruženje filmskih kritičara dodijelilo mu je svoju najveću FIPRESCI Grand Prix nagradu te ujedno proglasilo i najboljim filmom godine, priznanjem koje se dodjeljuje od 1999. godine u sklopu festivala u San Sebastijanu i kojim su se do danas okitili veliki naslovi poput “Sve o mojoj majci”, “Magnolija”, “4 mjeseca, 3 sedmice, 2 dana”, “Ljubav”, “Fantomska nit”, “Roma” i mnogi drugi. Zanimljivo je da je ovo već treći film za koji Aki Kaurismäki osvaja ovu prestižnu nagradu čime je postao redateljem s uvjerljivo najviše priznanja FIPRESCI Grand Prixa.

Isto tako, na festivalu u Munchenu Palo lišće osvojilo je nagradu publike, a Finska ga je izabrala kao svog službenog kandidata za predstojeću nagradu Oscar, najprestižnije priznanje u sedmoj umjetnosti uopće. Očito je ova priča o dvije usamljene duše koje se slučajno susretnu, izgube pa ponovno nađu oduševila mnoge, a nije odmogla niti činjenica što je sam film ispunjen referencama na mnoge filmske klasike među kojima su “The Dead Don’t Die” Jima Jarmuscha, “Kratak susret” Davida Leana i “Svjetla pozornice” Charlesa Chaplina: “Moje je mišljenje da je Chaplin najveći ikada. On je stvorio Hollywood – bilo to dobro ili loše – i općenito je zaslužan za kinematografiju kakvu danas poznajemo. Veliki sam obožavatelj Ozua, Bressona, Marcela Carnea i drugih, ali Chaplin je i dalje najveći od svih, jer je on stvari činio jednostavnima”, izjavio je Kaurismäki na konferenciji za medije održanoj tijekom festivala u Cannesu.

Pored Kaurismäkija ono što Palo lišće čini monumentalnim ostvarenjem i jednim od najboljih filmova godine svakako su dvoje glavnih glumaca – Alma Pöysti i Jussi Vatanen u ulogama Anse i Holappa čija međusobna kemija, predvođena maestralnom režijom, doslovno izranja iz ekrana. Glumica Pöysti na upit kako je bilo raditi s Kaurismäkijem izjavila je:

“On je izrazito precizan i jasan i u svakom trenutku zna što točno želi postići. Dao nam je savjete poput onih da ne gledamo direktno u kameru, da ne radimo probe i da ne čitamo scenarij previše. Sve smo snimili praktički u jednom pokušaju tako da nije bilo mogućnosti greške”. S druge strane, glumac Vatanen se za svoj lik čovjeka koji se nalazi na rubu kroničnog alkoholizma nije fokusirao na tu problematiku, već na svoj odnos s likom kojeg tumači Pöysti: “Bilo je prekrasno pronaći posebnu povezanost s njezinim likom. Ovaj film prepun je ljubavi i humora”, izjavio je u jednom intervjuu Vatanen.

Aki Kaurismäki svakako je jedna od vodećih figura evropskog autorskog filma, a ove je godine snimio novo sjajno djelo o kojem će se zasigurno pričati i za dvadeset, trideset godina. To je univerzalna gorko slatka romantična priča o dvoje ljudi u već ozbiljnim godinama koji unatoč svim životnim preprekama uspijevaju pronaći jedno drugo. Kao takav Palo lišće prava je poslastica za sve filmske sladokusce.