Magazin

Poznati milijarder: Sretan i uspješan život svodi se na ove četiri jednostavne stvari

Jeff Bezos. Osnivač Amazona. Svemirski turist. Filantrop. Ali, osim povremenog učešća na konferencijama, nije često u javnosti

Jeff Bezos. Osnivač Amazona. Svemirski turist. Filantrop. Ali, osim njegovih godišnjih pisama dioničarima i povremenog učešća na konferencijama, nije često u javnosti.

Međutim, kada ponudi svoje osobne perspektive, to privuče pažnju, a autor Inc.com-a je izdvojio 4 najkorisnija životna savjeta poznatog poduzetnika.

Bezos o moći ljubaznosti

Inteligencija je bitna, ali kao što je Bezos naučio kroz odrastanje sa svojom bakom i djedom kada je imao 10 godina, sama inteligencija vas neće učiniti uspješnim.

Evo priče koju je Bezos ispričao diplomcima Princetona:

Moj djed je vozio. A moja baka je sjedila na suvozačevom sjedištu. Pušila je tokom ovih putovanja, a ja sam mrzio taj miris.

U tim godinama, koristio bih svaki izgovor da pravim procjene i radim manje aritmetike. Odlučio sam da jedan slučaj bude za baku. Procijenio sam broj cigareta dnevno, procijenio broj udisaja po cigareti i tako dalje. Kada sam bio siguran da sam došao do razumne cifre, gurnuo sam glavu u prednji dio auta, potapkao baku po ramenu i ponosno rekao: “Za dvije minute po udisaju, uzela si sebi devet godina života!”

Živo se sjećam onoga što se dogodilo, a nije bilo ono što sam očekivao. Očekivao sam da ću dobiti aplaudiranje zbog svoje pameti i aritmetičkih vještina. Umjesto toga, moja baka je briznula u plač. Sjeo sam na zadnje sjedište i nisam znao što da radim. Dok je moja baka sjedila uplakana, moj djed, koji je vozio u tišini, stao je uz ivicu autoceste. Izašao je iz auta, došao okolo i otvorio moja vrata i čekao da krenem za njim.

Djed me je pogledao i nakon malo šutnje nježno i smireno rekao: “Jeff, jednog dana ćeš shvatiti da je teže biti dobar nego pametan.”

Razmislite o ljudima koje poštujete. Razmislite o ljudima kojima se divite. Razmislite o ljudima s kojima volite biti u blizini.

Oni su pametni. Oni su ostvareni. Ipak, šta ih istinski izdvaja? Oni su ljubazni, čak i kada je to prilično teško. Kao što kaže Mark Kuban, biti fin jedna je od najpotcjenjenijih vještina u poslu.

Kao što je Bezos rekao: “Inteligencija je dar, ljubaznost je izbor.” Možete raditi da biste postali pametniji, ali ne možete izabrati da budete inteligentni.

Ali uvijek možete izabrati da budete ljubazni.

Bezos o fokusiranju na stvari koje se nikada neće promijeniti

Teško je biti inovativan. Teško je biti istinski lider. Prečice obično donose kratkoročne koristi. Nevjerovatno je teško znati šta će se promijeniti.

Bezosa ne brine šta će se promijeniti. Fokusira se na ono što se neće promijeniti. Izgradio je Amazon oko stvari za koje je znao da će biti stabilne tokom vremena, ulažući mnogo u osiguravanje da će Amazon pružiti te stvari – i poboljšati svoju isporuku tih stvari.

Kao što je jednom ispričao:

Vrlo često dobijem pitanje: “Šta će se promijeniti u narednih 10 godina?” I to je vrlo interesantno pitanje; to je vrlo uobičajeno. Gotovo nikad ne dobijem pitanje: “Šta se neće promijeniti u sljedećih 10 godina?” I ja vam tvrdim da je to drugo pitanje zapravo važnije – jer možete izgraditi poslovnu strategiju oko stvari koje su stabilne u vremenu. U našem maloprodajnom poslovanju znamo da kupci žele niske cijene i znam da će to biti istina za 10 godina od sada. Žele brzu isporuku; žele širok izbor.

Nemoguće je zamisliti budućnost za 10 godina u kojoj će mušterija doći i reći: “Jeff, vidi, volim Amazon, samo bih volio da su cijene malo više.” “Volim Amazon; samo bih volio da isporučujete malo sporije.” To je jednostavno nemoguće.

I tako trud koji ulažemo u te stvari, razvijajući te stvari, znamo da će energija koju danas ulažemo u to i dalje isplatiti dividende našim klijentima za 10 godina. Kada imate nešto za što znate da je istina, čak i na duži rok, možete priuštiti da uložite mnogo energije u to.

Fokusiranje na stvari koje se neće promijeniti ne garantira uspjeh. Ali to pruža jedan od najboljih temelja za uspjeh koji možete pronaći.

Bezos o izbjegavanju doživotnog žaljenja

Kada ljudi razmišljaju o nečemu velikom što žele napraviti – pokrenuti vlastiti posao, promijeniti karijeru, preseliti se u novi grad, itd. – često razmišljaju o tome hoće li požaliti zbog odluke ako stvari ne uspiju, ako ne ispadne onako kako su željeli.

Svaki novi put je neizvjestan, budućnost je nepredvidiva. Normalno je da se plašite da ćete požaliti što ste napravili nešto novo. Ali kada se osvrnete unazad, obično žalite za stvarima koje niste napravili. Posao koji niste započeli. Promjena karijere koju nisi napravio. Potez koji nisi poduzeo.

Posebno žalite zbog vremena kada niste riskirali.

Kao što je Bezos rekao o donošenju odluke da pokrene Amazon:

Otišao sam kod svog šefa u to vrijeme i stvarno mi se sviđao moj posao, i rekao sam mu da ću početi raditi ovu stvar, raditi internet knjižaru i već sam rekao svojoj ženi i ona je rekla: “Super, idemo”. I rekao sam to svom šefu i on je rekao: “Mislim da je ovo dobra ideja, ali mislim da bi bila još bolja za nekoga ko već nije imao dobar posao.”

Za mene je to bio pravi način za donošenje takve vrlo lične odluke, jer su te odluke lične, nisu kao poslovne odluke zasnovane na podacima. Oni su: “Šta tvoje srce kaže?”

A za mene, najbolji način da razmišljam o tome bio je da se projiciram prema 80. godini i kažem: “Vidi, kada budem imao 80 godina, želim svesti na najmanju moguću mjeru broj žaljenja.” Ne želim imati 80 godina i da u tihom trenutku razmišljam o svom životu i katalogiziram gomilu velikih žaljenja i propusta u životu.

U većini slučajeva, naša najveća žaljenja se ispostavljaju kao propust. Pitamo se šta bi se dogodilo. Znao sam da kada budem imao 80 godina, nikada neću požaliti što sam pokušao ovu stvar [napustio dobar posao da bih pokrenuo Amazon] zbog koje sam bio jako uzbuđen i koja nije uspjela.

Ako nije uspjelo, dobro. Bio bih vrlo ponosan na činjenicu da sam pokušao kada budem imao 80 godina. I također sam znao da će me uvijek proganjati ako ne pokušam.

Recite da se bojite da pokrenete posao. Uz planiranje, pripremu i podršku, strah je nešto što možete prevladati.

Ali žaljenje – ona vrsta žaljenja koja dolazi iz toga što ste jednog dana poželjeli da ste barem pokušali – je osjećaj koji nikada ne možete prevladati.

Bezos o stvaranju vlastitog zamaha

Zamašnjak je nevjerovatno težak točak za koji je potreban ogroman napor da bi ga gurnuli. Nastavite gurati i zamašnjak razvija zamah. Nastavite gurati i na kraju vam počne pomagati da se okrene i generira vlastiti zamah.

U knjizi “Od dobrog do sjajnog”, Jim Collins je primijenio premisu na poslovanje, pokazujući kako je zamah kompanije samojačajuća petlja sastavljena od nekoliko ključnih inicijativa koje i hrane i pokreću jedna drugu.

Amazon je ovu premisu doveo do izuzetne krajnosti; kako Brad Stone opisuje ranu verziju Amazonovog zamašnjaka u “The Everything Storeu”:

… Bezos i njegovi poručnici skicirali su svoj vlastiti vrli ciklus, za koji su vjerovali da pokreće njihov posao. Išlo je otprilike ovako: niže cijene dovele su do većeg broja posjeta kupaca. Više kupaca povećalo je obujam prodaje i privuklo više prodavača trećih strana koji plaćaju proviziju na stranicu. To je omogućilo Amazonu da dobije više od fiksnih troškova kao što su centri za ispunjenje i serveri potrebni za pokretanje web stranice. Ova veća efikasnost je tada omogućila dalje snižavanje cijena.

Napajajte bilo koji dio ovog zamašnjaka, razmišljali su, i to bi trebalo ubrzati petlju.

Ključno je napraviti zamah koji, kada pokrenete bilo koji njegov dio, prirodno ubrzava cijeli mehanizam.

Recimo da prodajete bazene. Nova prodaja i instalacije čine jedan dio vašeg zamaha. Ugovori o održavanju čine još jedan: što više novih bazena prodate, više ugovora o uslugama možete prodati i više planiranih posjeta održavanja možete generirati. Te posjete stvaraju više mogućnosti za vaše tehničare da isporuče sjajnu uslugu, koja podmiruje preporuke, nadogradnje i buduću prodaju. I ne zaboravite ad hoc pozive; svaki je prilika da tehničar pretvori zeleni bazen u plavo, da vi prodate još jedan ugovor o održavanju i da identificirate zastarjele sisteme koji bi mogli biti zamijenjeni novima. A tu je i prodaja zaliha…

Također možete napraviti osobni zamašnjak. Recite da želite doći u bolju formu. Vježbanje je jedan dio. Zdravija prehrana je druga stvar. Pronaći nekoliko ljudi s kojima ćete raditi, barem povremeno, je još jedan. Hranite se zdravije i lakše je vježbati; imati partnera za vježbanje stvara mali pritisak koji će vam pomoći da se držite svoje rutine; vježbanjem ćete poželjeti jesti zdravije, samo da se ne biste osjećali kao da ste “protratili” trening jedući gomilu praznih kalorija.

Razmislite o tome na ovaj način: ako imate samo jedan primarni pokretač uspjeha, što se događa kada zamah tog pokretača neizbježno stane? Koje druge pokretače možete dodati svom poslovanju koji će vam pomoći da održite i izgradite zamah – i da se nahranite istim tim zamahom?