Raportova recenzija nedjeljom│Dune: Impresivno kinematografsko iskustvo

Temeljni roman Franka Herberta Dune utjecao je na nebrojena kasnija djela, uključujući svima omiljenu franšizu Star Wars i seriju Wheel of Time. Ekspanzivna izgradnja svijeta, mitologija i istraživanje pravovremenih tema inspirisali su novu vrstu naučne fantastike, iznjedrivši nekoliko filmskih adaptacija i spinoff TV serija. Pa ipak, filmske adaptacije su historijski bile problematične, s Davidom Lynchom koji se odrekao svoje adaptacije iz 1984., a verzija kultnog filmskog režisera Alejandra Jodorowskog uopšte nije dospjela na velika platna.

Venom: Let There Be Carnage

The Last Duel

James Bond: No Time to Die

Squid Game

Malignant

Ko je onda bolji da prilagodi Herbertov temeljni rad od čovjeka koji stoji iza ekspanzivno složenih (a opet nevjerovatno emotivnih) naučno-fantastičnih blockbustera Arrival i Blade Runner: 2049? Dennis Villeneuve izvlači povezujuće teme iz Herbertovog utjecajnog romana kako bi još jednom istražio manjkavu, ali trajnu prirodu ljudskog stanja. Za neupućene, Dune je gotovo neprobojan svemir ispunjen izdajom, iskorištavanjem te kućama i likovima vezanim sudbinom. Ali poput novouzgojenih biljaka u pustinjskom svijetu Arrakis, tu je i nada koja počinje jačati.

Ne može se poreći činjenica da je Dune gust i težak dio naučne fantastike koji sigurno neće biti za svakoga. Villeneuve posvećuje značajan dio dvoiposatnog epa izgradnji svijeta - u nevjerovatno velikim razmjerima - uspostavljajući razne planete na kojima žive brojne kraljevske porodice koje koegzistiraju pod vladajućim Carstvom. Na sličan način kao u Igri prijestolja, ovo je teška politička drama i u prvih 90 minuta Villeneuve okuplja ključne igrače - zajedno s njihovim motivima, snovima i slabostima - na (često nesigurnoj) ploči. Razvijen je namjeran tempo, podizanje napetosti s velikim osjećajem straha i slutnje, sve dok se konačno ne spustimo na kobnu planetu Arrakis, dom željenog prirodnog resursa poznatog kao začin.

Nestao je Paulov unutarnji monolog koji pretežno pripovijeda o događajima koji se odvijaju u romanu, budući da se Villeneuve više oslanja na slike otkrivene u maglovitim snovima, neizgovorenim pogledima i reaktivnom govoru tijela. Izuzetno vizuelan režiser ne objašnjava stvari gledateljima s glasovima i teškim dijalozima, umjesto toga prepušta svojoj impresivno talentovanoj glumačkoj ekipi da obavi većinu teškog posla. Kao rezultat toga, bilo bi se lako zakopčati pod golemom ulogom, ali Timothee Chalamet uspijeva uhvatiti tihu promatračku prirodu, zbunjenost i težinu glavnog lika Paula Atreidesa. Doduše, bez narativa u prvom licu, teže je povezati se s mladim plemićem, ali Chalamet se drži dojmljivo slojevitom izvedbom. Glumac se uistinu snašao u drugoj polovici filma, jer politička drama evoluira u triler o preživljavanju.

Oscar Isaac je impresivno kraljevski kao pravedni vladar Caladana, vojvoda Leto Atreides. Odlučan da poštuje svoje imenovanje od strane cara, unatoč njegovoj boljoj prosudbi koja osjeća da je to zamka, Leto je častan i tvrdoglav čovjek. Međutim, Rebecca Ferguson najviše blista kao emocionalno kompleksna lady Jessica, koja se nalazi razapeta između ljubavi prema sinu i njegovom ocu sa svojim matrijarhalnim Redom Bene Gesserit. Jessicina podjela između dva svijeta čini fascinantan uvod u fantastičnije i religiozne elemente Herbertovog romana - s pretežno ženskim poretkom koji dovodi u pitanje (često) unaprijed zamišljene predodžbe o ženama u naučnoj fantastici. Jessica je uvježban borac, talentovan empata i osoba koja može kontrolirati druge svojim glasom, koja često nadjača vladajuće ljude oko sebe. Red Bene Gesserit također izokreće često religiozne tonove temeljne mitologije naučne fantastike, ostavljajući vas da preispitate tipičnu priču o odabranom.

Dune je jedan od vizuelno najzanosnijih naučno-fantastičnih epova posljednjih godina

Jason Momoa i Josh Brolin također su briljantni u svojim ulogama, donoseći impresivnu snagu i stvarnu tjelesnost, ali što je još važnije, humor u ulogama poslušnih ratnika. Obojica dijele simpatičnu hemiju s Chalametovim Paulom, posebno Momoa, s kojom se odmah povezujete i za koju navijate. Međutim, ono što Villeneuve, nažalost, nije uspio je u odabiru glumaca s Bliskog istoka i Sjeverne Afrike za zapažene uloge, posebno se ističući kada je u pitanju lik Javiera Bardema, Stilgar. Kako sve više vremena provodimo na Arrakisu, potlačeni ljudi planete, poznati kao Fremeni, konačno su otkriveni, ali razočaravajuće je da su glumci iz MENA-e koji su uključeni uglavom u manjim ulogama ili skriveni iz maski. S romanom koji istražuje ugnjetavanje, religiozne mitologije i ekološke teme temeljene na Bliskom istoku, ovo je mogla biti prava prilika da se istinski prikažu u velikom proračunskom blockbusteru.

Dune je pravi podvig vizionarskog filma. Izvanredan spoj raskošnog produkcijskog dizajna i partiture stvara impresivno kinematografsko iskustvo. Kostimi sa zamršenim detaljima, posebno Arrakis odijela, tako su dobro realizovana, zajedno s jedinstvenim scenografijama i prostranim lokacijama snimanja koje jasno razgraničavaju svjetove. Harkonnenov rodni svijet Giede Prime mračno je opresivan i zlonamjeran, dok ekspanzivni blues rodnog svijeta Atreidesa Caladan podsjeća na ljepotu Nordika. Nadalje, prostrana pustinja Arrakis puna začina proteže se miljama (inače je najviše snimano u pustinji Wadi Rum u Jordanu i pustinji Rub' Al Khali u Abu Dhabiju), a veličina i opseg zaista oduzimaju dah. Hans Zimmer nadmašio je eteričnu muziku iz Blade Runnera s epskom kakofonijom pobjedničkih snova prožetih primarnim i snažnim ženskim vokalnim lineksom.

Dune je jedan od najvećih i najambicioznijih blockbuster spektakla do sada. Veličina i opseg su zaista epski, a Villeneuve se nadovezuje na svoje prijašnje naučno-fantastične radove za istinsko kinematografsko iskustvo.