Raportova recenzija nedjeljom│Nomadland: Zvanično najbolji film 2020. godine

Fern (glumi je Frances McDormand), siromašni heroj Oscarom nagrađenog filma Nomadland rediteljice Chloe Zhao, vrsta je odlučnog, neovisnog protagonista koji dominira američkim filmovima od pojave Westerna. Vozi se po zemlji svojim kombijem, živeći što više moguće samodostatno, pritom otkrivajući malo o sebi i previranjima koja su je dovela do života na putu. Ali Fern nije tvrdoglavi kauboj koji se bori na granici. Ona je udovica u ranim 60-im u potrazi za smislenim postojanjem u naciji koja je postala neprijateljska prema običnim građanima kojima je potrebna pomoć.

Nomadland

Nomadland plakat

Epski film Kineskinje Zhao, koji putuje američkim zapadom od Nevade do Južne Dakote, prepun je prelijepih fotografija nekih od najdramatičnijih pejzaža u zemlji. Također je preplavljen Zhaovim empatičnim stilom pripovijedanja, a u ansamblu se uglavnom pojavljuju obični ljudi koji glume sami sebe, prenoseći priče o preživljavanju na putu nakon Velike recesije 2008. godine. Dok Sjedinjene Američke Države preplavljuje još jedna seizmička ekonomska i humanitarna kriza, Zhaov film nudi pronicljivu perspektivu o tome koliko američki san može zastrašujući i slabašan.

Prva dva filma Zhao bila su smještena u indijskom rezervatu Pine Ridge u Južnoj Dakoti i usredotočena su na likove koji su glumili prvi put u životu u pričama duboko nadahnutim vlastitim životom. The Rider je posebno zapanjujuće djelo koje duguje tvrdoglavom duhu klasičnih westerna, ali ispričano s neobičnog stanovišta rodeo zvijezde Lakote Siouxa koji se muči sa oporavkom od povrede. I Nomadland je inspirisan stvarnim životom: adaptiran je prema knjizi Jessice Bruder o Amerikancima koji žive u kombijima nakon 2008. godine. Ovaj realizam učvrščen je fenomenalnom glumom McDormand, koja donosi bolno suosjećajne, nesretne monologe, kao i oštar stav koji joj je ranije donio Oskara za "Tri bilborda izvan Ebbinga u Missouriju".

Iako je Fern izmišljeno središte filma, njena prošlost je ukorijenjena u stvarnosti. Ona je iz Empirea u Nevadi, koji je nekada služio kao grad za USG korporaciju koja proizvodi građevinske materijale, prije nego je zatvorila svoj lokalni rudnik. Uvodna špica otkriva šta je ovo zatvaranje donijelo životu lokalne zajednice: Grad se ispraznio tako brzo da je njegov poštanski broj ukinut.

Fern gradi putujući život iz pepela tog gubitka i smrti svog supruga. Odrađuje sezonski posao u lokalnom Amazonovom skladištu (gdje Zhao hvata fascinantne snimke iz stvarnog života), vozi se od kampa do kampa i traži savjete od nesretnih građana. Zhao uživa u nejednakim vezama koje Fern stvara, u zajednici koja se ne temelji na jednoj lokaciji, već na stanju postojanja.

Nomadland nije posebno romantičan film. Iako vidimo mnoštvo zapanjujućih pogleda na putovanjima glavnog lika, Zhao baca svjetlo i na manje glamurozne dijelove njenog novog načina života. Lična higijena, odlazak u toalet i drugi osnovni zadaci poput pranja veša ili zadržavanja topline: Ovo su neki od svakodnevnih izazova s kojima se Fern suočava, a Zhao ih pametno nadopunjuje sa ulogom na život ili smrt.

Fernina borba da prizna vlastitu ranjivost i njeno oklijevanje da se upusti u trajnu traumu gubitka posla i porodice prava je napetost Nomadlanda, a McDormand savršeno igra taj strah i tugu. Fern nije pretjerano zao lik, ali drži visok gard, i postoji prava drama u tome kako se te prepreke ruše tokom njenog putovanja. Nomadland je djelo istraživanja, i to ne samo na širokom američkom zapadu. Fern isterjuje svoje najmračnije demone, koji izviru iz sistemskog zanemarivanja koje je pretrpilo mnogo Amerikanaca posljednjih godina. Ova odiseja čini Zhaov film mješavinom obračuna i katarze.