Atlas

Drevni DNK otkriva tajne carstva koje je natjeralo Kinu da izgradi Veliki zid

kineski zid Kina carstvo

Nomadsko carstvo je dominiralo azijskim stepama tri stoljeća od 200. godine prije Krista, trgujući robom na Putu svile, gradeći složene grobnice za svoje mrtve i osvajajući daleke zemlje na konjima.

Poznato kao Xiongnu, carstvo je doživjelo sukob sa velikim rivalom carskom Kinom koji je rezultirao izgradnjom Velikog zida, čiji dijelovi i danas stoje, piše CNN.

Međutim, bez pisanih zapisa osim onih koje su proizveli kineski hroničari koji su Xiongnue smatrali varvarima, carstvo i njen narod dugo su ostali u sijenci historije. Sada, drevni DNK dokazi, u kombinaciji s plodovima nedavnih arheoloških iskopavanja, otkrivaju tajne jedne od najmoćnijih političkih snaga tog doba.

Međunarodni tim naučnika završio je genetsko istraživanje dva groblja duž zapadne granice carstva Xiongnu u današnjoj Mongoliji: aristokratskog elitnog groblja u Takhiltyn Khotgoru i lokalnog elitnog groblja u Shombuuzyn Belchiru.

Naučnici su sekvencionirali genome 17 osoba pokopanih na dva groblja i otkrili "ekstremno visok" nivo genetske raznolikosti, što čini vjerovatnim da je carstvo bilo multietničko, multikulturalno i višejezično, prema novoj studiji objavljenoj u petak u časopisu Science Advances .

Genetska raznolikost pronađena je unutar pojedinačnih zajednica, što sugerira da carstvo nije bilo samo splet homogenih grupa ujedinjenih zajedničkim ciljem.

„Sada imamo bolju ideju o tome kako su Xiongnu proširili svoje carstvo uključivanjem različitih grupa i iskorištavanjem braka i srodstva u izgradnji carstva“, rekao je stariji autor Choongwon Jeong, vanredni profesor bioloških nauka na Nacionalnom univerzitetu u Seulu, u saopćenju za javnost.

Od pojedinačnih proučavanih grobova, oni sa najvišim statusom pripadali su ženama, što sugeriše da su one imale posebno moćnu ulogu u društvu Xiongnu. Razrađeni kovčezi su sadržavali zlatne ambleme sunca i mjeseca koji su bili Xiongnu simboli moći. Jedna grobnica sadržavala je ostatke šest konja i kola.

“Ove elitne žene posjedovale su materijale ne samo za prikazivanje svog statusa (npr. pojaseve i ogrlice), već i za provođenje moći, kao što su prestižni proizvodi za organiziranje politiziranih gozbi”, rekao je Bryan Miller, arheolog projekta za studiju i docent Centralne Azijska umjetnost i arheologija na Univerzitetu Michigan.

“Bili su veoma poštovani uz obilje ponuda od svih onih koji su prisustvovali njihovim sahranama, pokazujući njihovu kontinuiranu društvenu važnost u svojim zajednicama tokom života”, rekao je on.

Studija je također otkrila informacije o životima Xiongnu djece. Dječaci adolescenti, kao i muškarci, sahranjivani su sa lukovima i strijelama. Dječaci mlađi od 11 godina nisu bili.

"Djeca su primala različit tretman u mrtvačnici u zavisnosti od starosti i pola, dajući naznake o dobi u kojoj su spol i status pripisivani u društvu Xiongnu", rekla je viši autor studije Christina Warinner, vanredna profesorica antropologije na Univerzitetu Harvard i vođa grupe na Max Plancku. Institut za evolucijsku antropologiju, u saopćenju.

Ursula Brosseder, prahistorijska arheologinja sa Univerziteta u Bonu, rekla je da je istraživanje pružilo dublji uvid u društveno tkivo i društvo Xiongnua koristeći genetiku kao alat.

"Uzbuđen sam što ću vidjeti još studija ove vrste u budućnosti", rekao je Brosseder, koji nije bio uključen u najnoviju studiju. “Budući da sam bio jedan od ljudi koji su istakli da su zrele žene pokopane s najprestižnijim predmetima, uzbuđena sam što vidim da genetika potvrđuje ovaj stav.”

Brosseder je dodao da su Xiongnui često bili pogrešno shvaćeni jer većina informacija o režimu, kao i ostalima koji potječu iz evroazijske stepe, potiču iz tekstova iz carske Kine i stare Grčke, gdje su uglavnom nomadski stočari smatrani inferiornim.

Xiongu je ostavio snažno naslijeđe koje je inspirisalo kasnije nomadske režime koji su nastali u evroazijskim stepama, kao što su Mongoli i Džingis-kan, rekao je Miler.

"’Xiongnu’ je bilo ime dinastije, a ne naroda, per se; ali taj dinastički režim je u velikoj mjeri utjecao na narode unutar svojih kraljevstava i ostavio snažno nasljeđe u Evroaziji”, rekao je on.

„Mnoge naredne grupe prisvojile su moćno ime Xiongnu (ili Hunnu) kada su uspostavile svoje vlastite režime, što je dovelo do perpetuacije takozvanih 'hunskih' entiteta čak i do Atile i Huna na rubu Evrope vijekovima nakon propast Xiongnua u Unutrašnjoj Aziji.

„I to je moćno naslijeđe… koje su Mongoli preuzeli kada su stvorili svoje vlastito carstvo mnogo više stoljeća kasnije.”