Svijet

Kako je njemačka vlada opalila šamar velikim koncernima: Šefovi najmoćnijih kompanija dobili milijarde, a kad su vidjeli uvjet digli su graju

Njemački ministar privrede na početku pandemije još nije do kraja ni izrekao najavu najveće državne pomoći ikad, a već su se javili prvi kandidati: VW, BMW, Siemens... No oni nisu tako brzi i kad treba platiti porez, piše Deutsche Welle.

Ne trebaju velike škole da bi već na početku bilo jasno kako će mjere za suzbijanje virusa Covida-19 značiti praktično Lock Down najvećeg dijela privrede i kako će velikom broju firmi biti upravo nemoguće održati likvidnost i radna mjesta. U jednom SAD-u je to izazvalo pravu eksploziju broja nezaposlenih, ali njemačka vlada je gotovo smjesta, još koncem marta, odlučila i finansijski pomoći firmama u još neviđenim razmjerima: što u kreditima, što u državnim garancijama tu je riječ o gotovo jednom bilionu i 200 milijardi eura - a i to nije kraj pomoći. Jer i odluka o skraćenom radnom vremenu, kada se frimama pomaže da plate doprinose za zaposlene, je nesumnjivo državna pomoć, ali to ide iz blagajne Zavoda za zapošljavanje.

Praktično od dana kad je najavljena ta državna pomoć su se počele čuti jadikovke iz firmi o golemim gubicima koje će im donijeti ova pandemija i kako će im biti nužna koja milijarda. No prvi se nisu javili mali proizvođači koji ne znaju kako da plate račun za struju sljedeći mjesec, nego jedan gigant poput Adidasa koji je sredinom aprila i dobio pozajmicu od 2,4 milijarde eura. Gužva pred Ministarstvom finansija je bila velika: ruku su ispružili i VW, BMW, Siemens...

Ali onda je došao prvi udarac tim snovima o državnim milijardama koje bi pale s neba: već početkom aprila je Vlada jasno dala do znanja kako državna pomoć nije moguća za koncerne koji namjeravaju i dalje prvo misliti na svoje dioničare i praktično državnim novcem puniti njihove džepove dividendom. Ukratko: ako želite plaćati dividende, ništa od državnog novca, piše Deutsche Welle.

Već to je mnoge koncerne odvratilo od takvih namjera: Daimler je od početka govorio kako mu nikakva pomoć nije potrebna, ali su brzo i BMW i VW objavili kako mogu i bez nje. Jer u ovom potresu koji drma svjetske berze koncerni sebi ne mogu priuštiti da rastjeraju dioničare još i najavom da mogu zaboraviti na godišnju dividendu. To je i opasno: ukupna vrijednost na berzi je već niska, ako tako još padne - to bi mogao biti trenutak i za neprijateljsko preuzimanje.

Na kraju, barem kad je riječ o 30 najvećih njemačkih koncerna izlistana u indeksu DAX, državna pomoć bi bila "traženje hljeba nad pogačom": ukupno, oni raspolažu novčanom rezervom od oko 362,7 milijardi eura, javlja njemačka televizijska kuća ARD.

No neki koncerni su u ozbiljnim poteškoćama tako da su državi obećali kako će njihovi dioničari ostati kratkih rukava: ne samo Adidas, nego i proizvođač automobilske elektronike Leoni - ali čak i jedna Lufthansa se isprva borila rukama i nogama kako bi dioničarima i dalje plaćala barem nekakvu dividendu.

Ali najveći njemački zračni prijevoznik je u tako dubokim nevoljama da za takvu računicu jednostavno nema mjesta: na desetine hiljada letova je otkazano, gotovo čitava flota je na zemlji, na stotine aviona više nikad neće ni poletjeti - barem ne s poznatim znakom Lufthanse na njihovom repu. Berzovna vrijednost prijevoznika je već daleko ispod vrijednosti samih aviona koje ima i tu je prijevozniku jedino ta državna pomoć ostala kao šansa da možda ne bude progutan. To će se svesti na oko 10 milijardi eura pozajmice, ali i državnim preuzimanjem određenog broja dionica - najviše 25%.

Tek što su se ipak izdvojili koncerni koji trebaju pomoć, iz političkog Berlina je došao nov udarac: ne samo kredit, nego se i potpora doprinosu za zaposlene ako više ne rade puno radno vrijeme tretira kao državna pomoć. Dakle ko god je zaposlene poslao kući na državni trošak, ne smije plaćati dividende dioničarima. To su zapravo golemi iznosi: oko 10 miliona građana Njemačke u ovoj pandemiji radi skraćeno radno vrijeme po novim propisima i samo blagajna Zavoda za zapošljavanje jednostavno nije dovoljno duboka da bi izdržala taj teret.

Tu se podigla velika graja: jer i jedan Daimler se poslužio takvom vrstom pomoći, ali ne želi odustati od isplate dividendi dioničarima. Čitav niz firmi - Volskwagen, BMW, BASF ili Continental uvjeravaju Vladu kako pomoć njihovim zaposlenima zapravo nije državna pomoć, isto tvrdi i Bayer pa je već prošle sedmice brzo isplatio dividende - osiguravatelj Muenchener Rueck će to učiniti ove sedmice.

No neki koncerni su shvatili kako sad ipak država ima konce u svojim rukama: Adidasov konkurent, koncern Puma je također poslušno objavio kako neće isplatiti dividendu, isto je odlučila firma nastala oko aerodroma Frankfurta Fraport, proizvođač motora Deutz... U jeku tog spora ovog utorka (5.5.) su se u Berlinu sastali predstavnici automobilske industrije s odgovornima u njemačkoj vladi kako bi razmotrili budućnost ove, za Njemačku itekako važne industrijske grane.

Kad već neće biti kredita, a i oko podrške za doprinose se još nateže, onda bi proizvođači automobila bili sretni i ako bi kancelarka Angela Merkel ponovila ono što je već učinila 2009.: odredila državnu nadoknadu za uništavanje starih automobila kod kupovine novih. Službeni Berlin tu nije rekao jasno "ne dolazi u obzir", ali raspoloženje javnosti nipošto ne ide na ruku proizvođačima automobila.

Upravo se okončava sudski spor vlasnika dizelaša protiv Volkswagena zbog njegovih nesretnih krivotvorenja vrijednosti ispušnih plinova, a nevolje proizvođača automobila zapravo nemaju veze s koronom. Naravno da mogući kupci već duže oklijevaju s kupovinom jer su nesigurni oko toga kakav automobil uopće kupiti ako zbog zagađenja u dogledno doba s njime neće smjeti u neke njemačke gradove.

Ali država već ionako izdašno pomaže automobilskoj industriji potporama druge vrste: nedavno je produžena potpora od 4.000 eura za kupovinu električnog automobila, tu je i podrška za vozila norme barem Euro 6. Mnoge druge industrijske grane mogu samo sanjati o takvoj državnoj pomoći.

Pandemija koronavirusa je barem trenutno pomakla prioritete s onih koje diktira privreda na one koje diktira politika. A neki političari svakako žele iskoristiti tu, možda jedinstvenu priliku: kad se već razgovara o državnoj pomoći firmama, zašto ne pogledati koja od tih njemačkih firmi je svjesna svoje društvene odgovornosti i uredno plaća porez?

Nakon parlamentarnog upita stranke Ljevice je uslijedila istraga novinara političke emisije ARD Monitor i lista Sueddeutsche Zeitung. Kada je riječ 30 najvećih koncerna Njemačke izlistanima u DAX-u odgovor je kratak: gotovo sve imaju barem nekakvu firmicu u nekoj poreznoj oazi gdje nesmetano mogu "prati" svoj novac.

Čak 30 najvećih učestvuje u vlasništvu ukupno 3.847 firmi u poreznim oazama širom svijeta, od Paname, Kajmanskih Otoka pa do američkog Delawarea koji također privlači firme "kreativnim" obračunom poreza. Naravno da je tu i mnoštvo firmi u zemljama Evrope koje su se također, barem za strane firme , pokazale veoma susretljive kad treba platiti malen - ili nikakav porez: Nizozemska (527 firmi), Luksemburg (281) ili već tradicionalna oaza Švicarska (187).

Suvlasništvo u čitavom nizu takvih tvrtki ima i Lufthansa, iako traži i državnu pomoć i prima pomoć za doprinose njenim zaposlenima koji ne rade puno radno vrijeme. Odgovor koncerna je i u ovom slučaju isti: sve je to previše komplicirano da bi to novinari, političari i javnost mogli shvatiti. Oni doista imaju firme u takvim poreznim oazama, ali one su nastale slijedom poslovne politike. Međunarodni koncerni doista imaju čitave vojske poreznih savjetnika i u pravilu je takva utaja poreza tek u "sivoj" zoni.