Raportova recenzija nedjeljom | Ferrari: Slavni poduzetnik poznatiji više kao brend nego kao osoba

Režiser Michael Mann napravio je kratki uvod prije projekcije njegovog dugoočekivanog biografskog filma Ferrari. Govoreći o tome što ga je privuklo temi Enza Ferrarija (glumi ga Adam Driver), režiser se suočio s idejom ‘šta ću ja biti na ovom svijetu’. Nakon 20 godina u razvojnom paklu (glumci poput Hugha Jackmana i Christiana Balea prethodno su bili uključeni u produkciju), Mann kreće odgovoriti na to pitanje s Ferrarijem koji konačno ima svoj kinematografski debi. Rezultat je solidan posao režisera koji pokušava analizirati neprobojnog, svjetski poznatog poduzetnika - poznatog u cijelom svijetu više kao brend nego kao osoba.

Anyone But You

Aquaman and The Lost Kingdom

Silent Night

Wonka

Loki

Smješten u 1957., Ferrari prikazuje nekoliko mjeseci života proizvođača automobila. Njegova kompanija je na rubu bankrota nakon niza loših finansijskih manevara. Njegovo jedino dijete sa suprugom Laurom (Penelope Cruz) umrlo je prethodne godine, što je dodatno opteretilo njegov brak. Ima ljubavnicu Linu (Shailene Woodley), s kojom ima sina za kojeg Laura ne zna. Njegova jedina nada je uložiti sve u svoj trkaći tim pred Mille Miglia, slavnu utrku izdržljivosti na otvorenoj cesti kako bi povećao profit.

Malo je filmaša imalo toliki utjecaj na popularnu kulturu i kinematografiju kao Mann. Bio je snažna kreativna snaga iza TV serije Miami Vice, serije koja je definirala modu i muziku 1980-ih. Filmovi kao što su Thief, Collateral i naravno Heat su stubovi američkih kriminalističkih filmova. A The Insider ostaje najbolji film o novinarstvu i medijima snimljen u posljednjih 30 godina. Njegovi su filmovi često enigmatični. Mann je otuđio dio publike svojim više umjetničkim, manje mainstream (iako podcijenjenim) pothvatima kao što su Blackhat i njegov remake Miami Vice iz 2006. godine. S Ferrarijem snima svoj najdirektniji film od Collaterala, linearan, ali fokusiran biografski film o odnosima koji su definirali kreatora automobila.

Mannove filmove često karakteriziraju ultramuževni protagonisti, koji se pridržavaju etičkog kodeksa i pravila koja na kraju završavaju uništavanjem sebe ili onih oko sebe. Kao što Neil Roberta De Nira kaže u Heatu, 'nemojte dopustiti da se vežete za bilo šta čega niste voljni pobjeći u roku od 30 sekundi ako osjetite vrućinu iza ugla'. Enzo Ferrari savršeno se uklapa u taj kalup. Pokreće ga njegova nesramežljiva ambicija, ali on je također i neizmjerno manjkav pojedinac čiji osobni odnosi pate oko njega. On nije čovjek nesposoban za ljubav, što se vidi po scenama s izvanbračnim sinom, ali žrtvuje prijatelje i porodicu da bi bio najveći. Mudro fokusirajući se samo na jedan dio Ferrarijeva života, film djeluje osobno, čak i ako nikad ne razumijemo lik Enza.

Film je podignut prekrasnim nastupom Adama Drivera kao titularnog kreatora. On je glumac koji se unutar Mannove estetike osjeća kao kod kuće. Vozačev nastup je hladan i suzdržan, ali također ima njegove trenutke koji griju srce u kombinaciji s nekim urnebesnim zevovima. Njegove su oči uglavnom skrivene parom sunčanih naočala, čini se kao svjesna odluka s Mannove strane da možda nikada nećemo proniknuti u srž ovog čovjeka. Unutar ove hladne vanjštine, u Enzu leži ljudskost koju Driver učinkovito ulazi u srce.

Ferrari se više fokusira na porodičnu dramu nego na utrke

Iako obilje holivudskih zvijezda koje koriste talijanski naglasak može povremeno omesti (Woodley se posebno muči u određenim scenama), to nikada nije pretjerano štetno za film. Konkretno, Penelope Cruz pruža vatrenu, intenzivnu, ali briljantnu izvedbu Laure. S njezine strane još uvijek ima naklonosti, ali postoji i osjećaj da je tempirana bomba, preplavljena ljubomorom prema Enzovoj nevjeri i hladnoj, tvrdoj vanjštini. Kada Laura posjeti mjesto ukopa svog sina, Mann se drži njenog lica, na kojem se osjeća cijeli niz emocija. U samo nekoliko sekundi vidimo kako joj lice bježi od bijesa, ljutnje, tuge i neizmjerne tuge. To je dokaz njezinog dara izvođača.

Unatoč tome što bi ljudi mogli dobiti od imena, Ferrari je prvenstveno fokusiran na porodičnu dramu više nego na utrke. Međutim, kada se prikažu, sekvence utrka neke su od najsinematičnijih u Mannovoj karijeri. Obilježena nevjerojatnim dizajnom zvuka i briljantnom kinematografijom, posljednja sekvenca je ono za što su kina stvorena. Jedna scena u posljednjem činu jak je kandidat za najstrašniju scenu godine, budući da Ferrarijeve otvorene ambicije dolaze s tragičnim posljedicama.

Postoji osjećaj cirkularnosti u filmu - da Ferrari završava tačno tamo gdje je i počeo. Postoji osjećaj optimizma, ali hoće li ikada promijeniti svoj put? Ferrari se uklapa u kalup godine ispunjene filmovima u kojima dominiraju veliki, ali zagonetni pojedinci (Oppenheimer, Napoleon, Leonard Bernstein u Maestru) – iako Ferrari nije najbolji film koji je Mann ikada snimio. Može vijugati – a elementi porodične drame odrađeni su beskonačno puta (kao i uspješnije u drugim filmovima). Ali s 80 godina, to pokazuje da režiser još uvijek ima vatru u svom motoru.